Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
„ P O 0 II S O S ATA . —. | O
progres, koj oplemeniuie svaki marod, te #ga privodi blagoslovenijim Životnim uvjetima. Kultura ic Dih i srž (res per se, res in se), svrha u sebi i po sebi, jer je sasvi-
jem 0 DOPG IV mia) |) JM O 1 TI GU TE TI OJITU |) 7DVOJSJU UV} a) {UV 1
vota. Sve ostalo, što postednmo i neposredno uvictuje, DOTpomaže ili uskornmie kulturni progres, tek je forma. neDi:lost, konvencija (u širemu smislu). Kako ie u svih naroda težnja za kulturnim progresom, to ie svakako ova pojava općena i zaicdnička ciielome rodu liudskom. Koiekakve diterenciiacije (a narodnosti, religije itd.) sa nmužni poslieci, jer upravo iz razlikosti nastojanja, iz različitih metoda i putova do ideala, iz sudara i sudbina, iz okosa i razlikosti, iz kontrasta i ekstrema proizlazi čistija i plemenitiia zaiedmička kultura, napredak i približavanje idealu. Samo ie zbog toga vrijedan nacionalizam, politička razlikost i t. d., ier služi kulturnom progresu.
To ie spoznao svojim bistrim duhom maš veliki učiteli Ahad Haam. Shvatio ie, da ne će stajati na čvrstim temeljima samo politička zajednica Židova u Palestini, kako ie to zamišliao TT. Herzl, već će ona vrijiediti samo po kulturi, jer je kultura iedino i najiasnije opravdanje života, pravi »raison d” Čire“. Moramo dakle stvoriti u Palestini kulturnu zaiednicu, zajednicu specifične židovske kulture. Ovdje nije mjesto, da se gOVOTi. kakva će biti kultura Židova u Erecu, samo bih htio nabaciti, da će se morati razviti na našim starim temelima iz »staroga« Ereca, ali će svakako u nju ući nov kulturni duh ostalih naroda. Ne će to biti nikakav konglomerat stare ŽžidoOvV= ske kulture i ıiazličitih novih, koje smo upili u galutu ite il prenosimo u Erec, već će ove nove tek oživiti, obolati našu drevuu kulturu. Takva će naša kulturna zajedmica imati Vedrih izgleda za budućnost, te će se priredno razviti Ta prirodnim uslovima. Primarna ie dakle kultura, a DOlitičkaće oznaka i sama doći kao posliedal specitićne kulture. To je rekao Ahad Haam ovako: »Naipriie središte za židovstvo, pa će Židovi već da dođu«. Niemački se iasniie razlikuie poiam kulturne židovske zajednice od političke riječima: Judentum i Judenheit Ahad Haami nam otvara nove Vvidike i puteve, pokazuje duševnost jedinom mogućnosti stvarnoga i trainoga stvaramia Židova u Palestini. Jasno ie, da progres ne će odjednom nenaravno ubrzati svoj tok, već Će prirodnim koracima utirati puteve bolitku i napretku. Time ie ukratko i jezgrovito izrečena sva Velika i silna zamašitost i značenič Ahad Haamovoza kulmurnogz cionizma, koji iedini garantuje novoj Žžidovskoi zajednici u Palestini siguran i motiviram »raison dd” tre“. .
Takva mora dakle da ie srčika nove židovske narodne zajednice n Palestini, ier će po tome biti uvrštena u slobodnu zajednicu svih slobodnih naroda. Židovski ie duli rekao svoju
_ Tiječ starome svijetu iz svoje slobodne domaje cio i jedinstven.
236
(alate | Cr a La
\
S Vie U