Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

JJ POOR S EB KBS GA

IL AE

tim Habirima nalaze se plemena Izrael i Jakov, koji siedinjeni provaliuju u Kenaan. Habiri su dakle viši pojam za Židove: Židovi su Habiri, ali svi Habiri nijesu Židovi.

Dugo traiu ratovi za Zemliu, Jozua vodi borbe, a Debora pieva junačke pjesme, da oduševi vojnike za pobiedu. (DeboTina piesma, kažu kritičari bibliie iest naistarije dielo ievreiske literature.) Malo pomalo padaju i gradovi u židovske ruke, ali starosiedioci ti gradova ne iščezavaju i još će dugo vremena proći, dok se ne stope sa Židovima. Prorok Jeheskiel ODOTIiIic Jerusalim riječima: »Od postanka si Kanaanićanka, otac ti je .

Amorićanin a mati Hetićanka«. Ako bacimo pogled na ličnosti

toga doba vidiet ćemo da su mmogi istaknuti liudi bili mijcšanci: Abimelek, Simson, Jefta, David — uzimaju strane Žene. Iz tih miešovitih brakova razvila se novi narodni tip, palestinsko pučanstvo konsolidovalo se ie u doba Davida i Salamuna i stvorilo židovski narod i tek od tog vremena možemo da covorimo o »židovskoi naciii«. Kao što se ie iz seobe naroda u ranom sredniem vijeku razvio tip francuskog, talijanskov, niemačkoc naroda, tako se ie u vrijeme Davida razvio tip Židovskogz naroda.

U to vrileme primaju ZŽidovi po drugi putanordijske elemente u sebe. Sa sjevera dolaze Feničani, osnivaju svoiu

·državu na morskcoci obali i miiešaiu se s Zidovima. Krali David

drži u svOoioi vojsci Feničane. a Feničani opet Židove. Danas posieduiu Židovi deset postotaka »germanskih« (t. i. nordiiskih) osebina. Hetiti su prvo a Feničani drugo vrelo odakle su te osebine došle u Zidove.

Iza Salamuna propada Juda i Izrael. Godine 721. nestaje nakon pada Samariie deset izraelskih plemena, a tek malen dio ostao ie u svoiem gradu Samariji i sačuvao se do danas: to su Samarićani. Oni reprezentiraju, kaže se, čisti tip Zidova i podudaraju se geotovo u svemu s tipom modernog Zidova. Ima ih oko 150—200 duša na broj, a kako se već od pradavnih vremena Žene samo međusobno, pokazuju se kod niih znakovi de-

.eneracije. Nešto su nižeg rasta i posieduiu kratku lubaniu.

U pedeset godina babilonskogz ropstva otpao ie velik dio Židova od svoje viere i mi vidimo nakon egipatske asimilacije, babilonsku asimilaciju. Ali kao što ie u Eciptu ostala čvrsta volia za slobodom, tako ie i u Babilonu ioš živiela težnia za Jerusolimom i Ciionom (psalam: »Na obalama babilonskim...«). i kad ie Kir srušio Babilon, vraća se židovski narod u svoju domovinu. Palestina ie bila opustošena, sa svih strana provalipvali sun strani narodi, — težak ie bio žiVot i rad malene Židovske kolonije. Već se ie činilo da se ne će moći održati, kad dođe Ezra s novim liudima iz Babiloniie u pomoć svoioi braći sıı Palestini. Ezra ie vidio u čemu leže poteškoće kolonizaciie.

269