Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije, Sep 15, 1928, page 199

povukla je za sobom široke slojeve. Nastajao je u čitavoj zagrebačkoi omladini doista bratski štimung: ograde, koje su postavljalce sodine, zamimanic, akademstvo i spol padale su redom i uglavnorii dielovaniem Š. Freibercera po »Vrhovnome VIOJGPSP IV 02,0 grebačke omladine« (koje se još obrazovalo 31. oktobra 1925. kao »Medudruštveni Odbor«) kročilo se stvaraniu jednovite vionističke omladinske organizacije ı Zagrebi. :

ı Na:oluševljeniji Eorci za stvaranie jedinstvenog omladinskog Iromta (onda ie to bila golema revolucija!) bili su članovi Literarnih sastanaka. a pred svima gerupa Haolim. Listamo li zapisnici: iz oVC periode, vidimo iasno kako se Literarni sastanci, to ukočeilo društvo krcato »društvemim formalnostima«, sve više oslobadail tih formalmosti i kako se doista počelo pretvarali iz društva srednjoškolaca u društvo omladinaca.

Meduto uz grupu mladih (Haolim) bila ie i gerupa starih. Medu ob:m grupama sve se više osjećalo neko rivalstvo. Haoliti Su rasli. postali su ugledni u Omladinskom savezu, o njima se SO vorilo i pisalo. O drugoi grupi ništa. Haolim su se uslijed ODO valstva, koje su nametali članovi starije grupe, ioš više zbili ı svom krugu, koji se uskoro proširi i ua dievoike, pa i na omladitti u drugim muijestima.

Literarni sastanci radili su u to vrijeme veoma intenziVio. Obnovlien je društveni list »RQ a d», koji se kasnije izdavao i litozrafiiom. Izlazio ie Šaliivi list »Satir«, za koji su znali gotovo svi članovi Omladinskoga saveza. Uvedene su diskusione večere, nevezama Ssliela i mnogo toga.

Medutim se u zagreb. omladini iavliala reakcija ma Sve une Vredmote, Što su Stvorene mučnim radom tadaniih voda Litcrarnih sastanaka. Judeie. a donekle i Bmnot Ciiona. Bilo ie to zaciielo u uskoi vezi s odlaskom Š. Freiberzera u Berlin. Ostao ic doduše mali krug. »zadrugara« — »haolimaca«, koji su se borili za svaki komadić tla, što su ga teškom borbom ramiie Osvojili, mo »akademičarik. ijudeanci (osobito Filip 'RPeiner, Eson Goldner i Moše Schweiger) sistematski su rušili taj »iedinstveni omladinski dom, a maleni se krug haolimaca oslećao sve osamlienije.

Kad ie u ruinmu 1924. održama glavna skupština Literarnili sastanaka došlo ie izmedu članova društva do raskola. Na jednoi su strami bili cofim (Grupe Haolim siedimile su se ma sletu s. Ž. O. N. u Novome Sadu sa saraievskim Šomrim i Grupom Mladih Omladinaca u »Ahdut hacofim«), a ma drugoj ostali člaHOVi pod vodstvom omih iz gzrupe »starilih«. U zapisniku Čitao samo. toliko: »Neufeld predlaže, da članovi Literarmih sastanaka itogu da budu članovi S. Ž. O. U.. preko kojeg drugog saveznoz društva, ali vode moraiu da budu članovi Saveza preko Lit. sastaBaka. Gross na to iziavliuie, da će svi cofim biti članovi Saveza preko IHacofima. Priied!oz Neufelda se prima sa 14:8 zlasova«. mwezultat tog celasamia Dio le tai, da se iza odmora od pet Čas nije izabrao cdbor, u kolemu bi bili samo cofim, kako se pred skupštinu odlučilo. nego le izabrano društveno vodstvo, ı koje si ušli »protivnizi«: Fredo Neufeld, Eugen Rosenbaum i Feri

199