Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

za mesiiansko doba i očekivanog Mašijaha. Prema evandeliu Mateja i Krist govori miestimice o onome koji će iza niga doći. I poslanica Pavla govori u više navrata u vezi s mesiianskom naukom o onome koji tek dolazi. Ali ove knjige su imale vrlo malo ili nikakva uticaia na shvatanie ievreistva o mesiianizmu.

Za proučavanie mesiianske viere mnogo su zaslužni naučenjiaci koji su sastavliali poiedine diielove svagdaniih molitava. Mesiianske nade i očekivania iasno su izrečene u kadišu, poiedinim blagoslovima »šemone esrex« i zakliučnomi otsieku svake molitve »alenu lešabeah«. Na visoke blagdane imade više takvih molitava. Piiutim i druge piesničke sastavke s mesilanskom tendencijom Hc uzimamo tu u obzir, ier ovi spadaiu u kasnija vremena.

Uzevši sve do sada napomenuto o Mašiiahu i mesijanskom dobu nameće se sama od sebe iedna konstatacija: u detaliima mogli su se pojedini autoriteti razilaziti, ali mesilanska ideia kao takva obuzimala ie ciicli ievreiski narod. Ne puštaiući ni časka s vida da ie mesiianizam uviiekbioprodukt političkih, kulturnih i ekonomskih prilika u kojima su Žživieli Jevreji, možemo ovako odrediti stav pojedinih ievreiskih stranaka prema vieri u Mašijaha pri kraiu državne samostalnosti. Grupa celota ie fanatički očekivala dolazak Mašiiaha: činili su mnoge pokušaie da dielom uskore tai dolazak. Niihov ie mesiianizam bio, dakle, političke prirode. Protutežu niima sačinjavali su cadokiti. Grupi su pripadali aristokrati, svećenici, žinovnici koii su duhovno bili skloni asimilaciji, a u politici oportunisti. Cadokiti, iako nisu niiekali vieru u Mašiijaha, bili su u tom vierovaniu opreznili, ier ie to bilo skopčano političkom opasnošću· Za eseice ie mesiianizam značio mističnu vieru. Ostaju ioš farizeji, gro i srž naroda. Za niih niie mesiianizam bila fantastična ideja, već su vierovali u Mašiiaha svom dušom i svim srcem stvorivši od niega politički j duhovni ideal.

U posliedniem stolieću državne samostalnosti Jevreia vladale su u Palestini očaine prilike u svim pravcima. Politički: u to doba pada okrutna vlada Herodova, međusobna svađa niegovih nasliednika, preiako uplitanie rimskih prokuratora u jevreiske poslove, a od autonomiie ie ostala slaba siena; ekonomski i nepodnosliivi porezi, ograničenje lične slobode, zanemarivanie Doslova, bune protiv Rima kulturno: česte trzavice i nesuglasice između pristaša Tarizeia i cadokita o sitnim pitanjima. U toi nepovolinoi atmosferi, razumliivo ie, poiavili su se mnogi tzv. lažni mesiie da im se zakratko zametne trag. Među ostalim u isto vrijeme se poiavio onai u čile mesiiansko poslanstvo vieruiu miliiuni liudi: Isus iz Nazareta. Niie tu miesto da se pozabavimo osobom i naukom ovoga Jevreja. Ali iedno možemo da utvrdimo: Isus ie uvijek naiavliivao »nebesko kralievstvo« potpuno duhovne naravi — šelo meolam ha-ze, dok ie naše, jevreisko naziranie preobraziti ovai zemaliski sviiet u nebesko kralievstvo, uz političku slobodu za Jevreie — letaken olam bemalhut šadai. I to je iedan od zlavnih momenata zbog koiih su Jevreji odbacili nauku Isusa iz Nazareta.

*

Odlomak o lažnim mesiiama zauzima važno miesto u istorijii našega naroda. U svako doba kada su iadi postajali teži, nepodnosliivi budile su se mesijanske nade. Uvijek se našao onai koji ie navodno trebao da te nade provede u dielo, da bude Mašiiah. Jesu li to uvijek bili lažni mesiie? Bilo ie među njima mističara. egzaltiranih duša, katkada i avanturista, ali namierno lažnih naimanie. U stolieću krstaških ratova, dok su s iedne strane s temelia uništene broine opštine, a s druge strane sama Palestina miieniala gospodare, poiavili su se mnogi takvi lažni mesiie, u raznim zemliama, ali se o niima zna ioš vrlo malo.

237