Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
za Zidove razmjerno pogodnim krajevima, i slali otrovne strijele mržnje, pogotovo u naoko nedužnim relignoznim disputacijama. Poče besprimjerna borba ı tlačenje koje Je trebalo uništiti židovstvo. Duhovno i od njega inspirirano svJetovno zakonodavstvo moralo je djelovati ı protiv ponosno Španskog židovstva. K ovim vanjskim nesrećama došla je unutarnja rascjepkanost, a to je, možda, bilo još oisudnije, učinivši neprijatelje drzovitijima ı onemogućivši obranu. Ironija je sudbine da je baš Majmuni, koji se dušo ı tijelom borio protiv rasparčavanja Židovstva i tražio puteve jedinstvu svih stranaka, bio razlog ovom trvenju.
U Španiji ı Francuskoj, dvama centrima, gdje je najjače pulzirao židovski život, razdvojile su se općine na pristaše i protivnike velikoga židov-
skogsa filozofa Majmunija.
Nm Xa Zo 2055 095 BN KO) sYbWO 9D 5—99.59%0)M),2599 \)G+P5 MMO RJ JMAV Yi}? O2\V =6\b2 20) ZPM(BN RO\DA ADMA 2 'DN3 —·9y»h 93) RAD JM MM m 99) NA5M052 Sti O 9595 ly uo GD AAA RJ) ()-b5)} t\bR) \)ynn 9) O'DDB TDUy 9:09 805 99) dop %)ya „73902 aku) SVI „356JR Ra) Ju \pw M 59\nH <O09h WP 502 ap) 8) 992 232 y) yaya ~9an BVADJ YtAR ODA 20% 520.03 21.* 3\0 4298 N>2) oo AVA —oyv NVEDJ 305 Zao My \p) 9.55\t>? 55 AJ 9555 7002 8 RJ O 5 8} 335 > Y479) 0 BB BAD Y35 p-n! 992 7 20 = yo Du DPD VR? 103 907 \'5 95\D — O XD 9095 p Y2)mJ 5\ y\77M703) 5%%52 9) 9999) yo} DN. 5919 395992 53) yb 02 022 9%-OB 21 MB OB) 098 398 259 52A ih \bD 15 >); O) AO \D NJA 2)! M 2 275020 W)RO 2)>33 BI 335 » 78 9 27 \;a =3 343 W)8) )5 W\ „3%') 2030 2375 y30 209.
Zatrovanost je u općinama rasla iz dana u dan
Y-22 355) O 3595 „5182? A(59 „399 AP) DM 392) 352 yh 2 Say 79 „35 )59P:3) 9929n Dm 90.5 07439 Sa) )h))7—00 A Noa 22 "03 OM) BO 590 58 Ve)» 295) ka}J 35100) 95 reAO 2) 03 => 3535 ya 289 55 DN \jo 599) \D 938 DM 239 39) mu %2n —y swJp Šo» Y ba \5 28% Job Ba DŽ 295 BJB 35929 „A\žNA 205 MOB 25 9 Dt M». —%ob \}S) bily) 0, eN-393 30) SOM a ra Ce y5) 25 *fy). any 21520 MW 05 —UO 2,W>bh \*hO 295 2 s \rot ooo \ COD) t13 PVA \}5 0B9 330 5595 mn 552.050 )2) Yi}? y5)5 299) 8225b SM) JO MKV Mo POWIADBON )y =»JU ”? 65) mu i aleb-d }uo>mn 2 obDn M 2D? ») =0yva ymv5 9) a 05 MJ82 2)2)V 23) Ja a 532555 3b)9 7)2n Im) 502 n yu» y28 “299 )D5 )23 y» 5:56 SB 32190) 2) \u»n Yo: Žal 5\?'n) 722 925 ab) ay\S. Bh) hh 959,95 W*2') VOS 7%) O RAJI
IZ NAHMANIDOVE DERAŠE KOHELETU (Hebrejski rukopis iz 14 stoljeća: Biblioteca Casanatense, Rim)
dok jednom nije došlo do izdaje. Majmunijevi spisi budu kod Dominikanaca, denuncirani ı uz njihov pristanak ı sudjelovanje spaljeni.
Ova bi perioda borbe po židovstvo bila još cisudnija da se nisu divljim nagonima oprli muževi kao David Kimhi i Moše ben Nahman, i stali miriti protivnike. Bio je potreban čovjek kao Nahmanides koji je uza svu strogost religioznog života, zadržao izvjesnu neovisnost prosuđivanja i slobodan pogled. Nahmanides se znao, ne uzmičući ni koraka, usprotiviti nasrtljivom vanjskom neprijatelju i zaštititi židovstvo ı njegove sinove od javnih napadaja, i imao je također hrabrosti i snage da uništi plamen mržnje u židovstvu. Nahmanides nije, istina, revolucionirao duhove, ni podao svoje obilježje svom vremenu kako to možemo reći za Majmunija. Ali on je umio da stoljećima stvarana dobra židovskog duha, u sebi preradi i na originalan način prilagodi prirodnom židovskom biću.
205