Interesi srpstva. Knj 1 i 2

126

тово нема шта да се дели» Њихов идеал најмање може бити данашња Србија, где не само нема шта да се „правично дели,“ већ и оно мало што има. неправично је подељено. Близу је памети да би најбоље било, кад би и друштво као целина било

моћно и богато (данашња Енглеска), и кад би сваки његов члан био материјално обезбеђен (српека задруга). На тај би се начин, помислићете, узело оно што је најбоље из енглеског капитализма и српског задружног живота. Само у пзвесном емпелу имате право. Кад би се то двоје спарило —- помножило = количник би показао са свил друге чефре отштег оољатства та са свим друге размере личног материјалног обезбеђења. ——

У потоњој инстанцијиопште—-апе олутно—ботатство једног друштва зависи од његова Рада. Што је већи квантум рада; што су радне снаге разумније распоређене; што се бољим инструментима ради, и најпосле што више мозга (науке, технике, умешности) управља радом, у толико ће рад бити продуктивнији, а апсолутно богатство друштва веће. Како је пак то богатство подељено, у којој је мери сваки поједини члан тога друшта „богат“, то јест материјално обезбеђан, зависи од — организације својине.

Политична економија буржоазије бави се само апсолутним богатством; она друга читава половина питања о народном кућењу — подсла добара ње се ништа не тите. Како тог Не постоје ли у свакој књизи о политичној економији читава заглавља, у којима се говори о „подели добара >“ Није ли ово питање саставни део економике 2

Политична економија говори о подели добара, то јест о организацији својине, само у толико, да покаже, жако се у данашњем друштву добра фактички деле. Шу се она зауставља. Она врло добро зна, да је та подела таква, да се сиромаш-