Istočnik

Стр. 360

II С Т 0 Ч Н И К

Бр. 23.

По заповиједи Христовој морају проповједници проповиједати покајање и опроштај гријеха у име Бзегово. Ту заповијед испуњаваху сви апостоли, обличавајући свијет, наговјешћујући му гњев Божји, проповиједајући му опроштење гријеха у име Исуса Христа. Дужност сваког хришћанског проповједника ]е, да обличава све, што је противно вјери, љубави и нади. Проиовједник јв со земљи , стога мора чувати свијет од покварености и осуђивати све, што је у свијету ђаволскога поријекла. Морају пазити добро на поступак свију — од највише до најниже власти и сваки порок оштро, слободно, отворено и јавно изобличавати. Подједнако мора корети и масу и господина и тада ће они то тршвиво сносити. Проповједник није придворни слуга, него служитељ Вожји, па као такав треба да се држи ријечи Вожје, која не чини разлике међу личностима. Проповједникова је дужност, да изобличвва свако лажно учење и лажне учишељв. Примјер таког обличења даје нам Мојсеј (Вгороз 13 и 18). пророк Илија (&. Цар. 18, 21) и у Новом Завјету сам Исус Христос (види Мат. 7, 13, 23). Проиовједник мора уиотребљавати ријеч Божју на два начина као хљеб и као мач. У мирно доба да храни, а у ратно да се бори, да једном руком Хришћанство зида, поправља учи и храни а другом да се одупире ||аволу, јеретицима и свијету. Јер гдје нема одбране, тамо ђаво^брзо поквари пашу, којој је велики непријател,. Проповједник не само да мора пасти своје стадо и учити га, како да живи, него га мора бранити и од вукова, да не нападну на овце и не заведу их лажним учењем. Добар пастир уз добру храну оваца мора и пазити на њих, јер ако не пази, појешћв вук овце тим радије, што су ситије. Лутеров највећи непријатељ бјеше гааи«, па зато и савјетује сваком проповједнику, да се прије свега са папом б >ри. Папа је, по његовом мишљењу, непријатељ Божји, противник Христов, разрушитељ цркве Христове, учитељ сваке лажи, богохулства и идолопоклонства и т. д Проповједник мора свим својим силама осуђивати папство. Ко се против папства не бори, тај је Христов непријатељ. Други непријатељ Лутеров били су Јевреји и то но само по својој релнгији, него и као људи, који су наносили земљи материјалне штете. У једној својој проповиједи^ држаној у свом родном мјесту, у Ајзлебну, оставио је у аманет својим вјернима: да се чувају, прво, свих мудраца и научењака, јер презиру јеванЈјеоску науку и желе