Istočnik

Стр. 136

И С Т 0 ч н и к

Бр. 5.

Духовнопоучни чланци намијењени онима, који се спремају за св. причешће. — Написао: Гр. Дјаченко. Превео : Јован ПешровиЛ , протопресвитер и кр. професор у Загребу. (Наотавак.) 16. Догматичке и моралне пошљедице, које проистичу из науке о претварању хљеба и вина у тијело и крв Христову. Пошто се у тајни евхаристије хљеб и вино претварају у тијело и крв Ис. Христа, то: а) по освећењу хљеба и вина остају не више хљеб и вино, већ истинско тијело и истинска крв Господња, под видом хљеба и вина. (посл. ист. патр. чл. 17). б) у свакој раздробљеној па и најмањој освећеној частици хљеба и вина налази се тијело Христово цијело и нераздијељено. Ова вјера цркве изражава се у чину литургије, кад се говори: РаздрокиАетсА и рлзд^лдетсА лгнец г к ЕожТи, раздровлАелши и не разд ^кл/лшуи, ксјгдл Уадолши никогдлже иждикделчкш, но прича1ЈЈ,ан>ш,1/АСА ЛскАфдАи. в) Премда се свршује тајна на многобројним мјестима свијета, али, као што се изражавају источни патријарси, „нема много тјелеса Христових, већ један и исти Христос присуствује истински и стварно, једно је тијело његово и једна крв у свима посебним црквама вјерних. Увијек је у Господа једно тијело, а не многа у многим мјестима: с тога је та тајна по опћему мнијењу заиста чудна, која се појмити може једино вјером, а не умовањем људске мудрости". (посл. о прав. вј. чл. 17). г) Од времена освећења остају св. дари истинским тијелом и истинском крви Господњом, примали их вјерни или не примали, и стога освећени дарови, спремљени како за литургију пређеосвећену у вријеме четрдесетнице, тако и за причешћивање бблних, јесу истинско тијело и истинска крв Исуса Христа. ђ) Светима тајнама треба одавати божанско клањање; ово клањање односи се на самога Господа Бога и Спаситеља нашега Исуса Христа, који је назочан у њима. (Прав. исп. ч. I. одг. 56. 104). 17. Мисли св. Димитрија ростовскога о св. тајни причешЂа. Важна је због изврсног сравњења и неотклониве силе убјеђења тоука св. Дим. ростовскога о иресуштаствљењу св. тајана. 1. „Ако ко посумња и покаже невјеру у божанске тајне, како се хљеб, што се налази на св. трапези, претвара у тијело, а вино у крв Исуса Христа, Сина Божја, и постаје у св. служби истинским