Istorija srpskih železnica : 1850-1918
409
моментима, требало је доно-ноћно извршивати наређења Врховне команде и превозити трупе час са једног, час са другог краја Србије, на све фронтове, чија дужина као што напоменусмо износаше око 1000 километара.
Српски железничари, чији редови беху проређени, стојички су вршили своју тешку дужност и помагали, у сваком погледу да малена српска војска херојски одолева свима нападима, бранећи се јуначки. Мучки нападнута с леђа од Бугарске, остављена од своје савезнице Грчке, због задоцнења помоћисвојих великих Фавезника, Српска војска је била доведена у врло критичну ситуацију: или да капитулира или да се повуче у Албанију кроз тако рећи непроходне и безпутне планине, где нема никаквих средстава. Српска Војска изабра друго решење и пође пут Албаније, где после великих и неописаних патњи и страховитих губитака нађе прихвата код својих Савезника, нарочито Француза и Енглеза, о чему ћемо говорити у наредном одељку,
Као што је познато, 26 септембра 1915 године, Врховна команда, припреми терен, да Француска армија од 120000 војника дође у помоћ Српској војсци. Била је издата и наредба, преко Железничке инспекције, Дирекцији железница, да се припреме возови који ће транспортовати трупе од Ђевђелије до појединих станица у Србији.
Превоз Савезничке војске из Солуна
Савезници су били решили да помогну Србију, нападнуту са свију страна. Експедиција француско-енглеске војске за Србију требала је да се изврши у најкраћем року. То превожење требало се извршити преко грчке територије, пругама и возовима грчких железница. Са ових разлога француске трупе заузеше тај део пруге, а у Солуну је била образована једна Француско-енглеска комисија, у којој је српска Врховна команда имала свога претставника (инж. капетана М. Боди-а), задатак ове комисије био је да она изврши превоз савезничке војске, преко. грчке територије у Србију.
Званична Грчка, која је била непријатељски расположена према савезницима правила је тешкоће и само је дозволила да се може употребити део пруге Солун—Ђевђелија. Овакво стање ствари, причинило је много тешкоћа у извођењу транспортовања савезничких трупа, на грчким пругама; с тога се при источној армији француске војске образова нарочита Дирекција железничке службе која је имала да буде у непосредној вези са грчком