Istorija srpskih železnica : 1850-1918
416
После кратке припреме и груписања ове српске војске и једног дела француске војске, удружене српско-француске трупе предузеше снажну офанзиву, која је трајала пуна три месеца, скоро све до конца 1916 год.
Борећи се безпрекидно и без смене противу равног и често пута бројно јачег непријатеља српске трупе показаше и овом приликом своје дивне војничке особине: примерну храброст и издржљивост. -
Уз припомоћ храбрих француских и осталих Савезничких трупа, српска војска ослободи Бштољ и један мали део своје Отаџбине, али више није било могућно искористити победу и ако је она стала само српску војску 30.000 погинулих и умрлих од рана.
Савезничка Војска није имала никаквих резерава и била је потпуно заморена и исцрпљена, докле су Бугари били знатно ојачани са неколико немачких пукова пешадије и знатном артиљеријом, нарочито тешком.
Овако тешки губитци били су врло осетни за српску војску, јер једини њени извори за попуњавања били су Југословени добровољци, који са свију страна света пристизаху да попуне њене редове, али због разних политичких и техничких разлога њихов долазак био је врло спор и отежаван.
За то време, особље српских железница, које је избегло из Србије (по готову сво ниже особље је избегло, остали су већином активни чиновници и пензионери) по опорављењу би превезено из разних места Француске, Африке, Корзике и Швајцарске, на Солунскифронт и тамо би стављено у депо, који је биообразован од стране Врховне команде, односно Железничке инспекције.
Овде је особље чекало моменат да се опет стави на службу својој Отаџбини, посматрајући тужно свакодневно оне вагоне српскик железница који су се нашли на грчкој територији.
Возни парк Српских железница, који је затечен на грчкој територији, састојао се из 10 локомотива и 532 вагона разних серија, од којих је било око 50 вагона својина страних држава. Да би се овај возни парк сачувао, у случају да Аустро-Немци продру у Солун, Српска Влада покушала је, да га привремено под видом продаје, уступи Грцима. Али, командант савезничке војске Генерал Сарај, тражио је, да се евакуисани српски возни парк уступи Француској. источној армији. После дужег времена, (10 јануара 1916 године) Српски министарски савет одлучи да се све локомотиве и сви вагони уступе Французима на употребу и чу-