Istorija srpskih železnica : 1850-1918

419

службом, и да се стара о извршењу војних транспората. На тај начин Дирекција железничке службе, која је до тог времена функционисала постала је само извршни орган овог оделења.

За ово време српски железничари, и они који су били мобилисани, а исто тако и они који су били војни обвезници чиновничког и службеничког реда, почели су бити употребљавани на разне радове и дужности, на Солунском фронту. Нарочито ту употребљавани на пругама узаног колосека.

Да поменемо неколико случајева у којима су учествовали српски железничари. Тако:

Пруга Саригел—Сневче, у дужини од 29 километара за потребе енглеске армије, која се налазила источно од Дојрана, месеца априла 1916 године отпочето је њено грађење. Ова пруга одваја се од цариградске пруге нормалнога колосека, јужно од Дојранског језера, а од железничке станице Саригел. Трасирање њено радили су француски железнички органи, а саградила је Српска Железничка Команда, уз припомоћ службеника Српских државних железница, из депо-а.

Грађење је завршено месеца маја исте године, Српски железничари градили су ову пругу без довољно алата и материјала за грађење, без преносних сретстава за дотурање материјала а поред тога велике врућине учинише своје, те су се многи поразбољевали. У почетку експлоатације ове пруге, истом су управљали Енглези, али саобраћај није вршен правилно. Зато Енглези предадоше, према одобрењу главног команданта савезничких војсака, у августу месецу 1916 године, експлоатацију српској Војно-железничкој инспекцији, и српско особље вршило је саобраћајну службу све до краја те године, на опште задовољство. Тек у почетку 1917 године, када је Српска врховна команда повукла особље за своје потребе, Енглези поново предузеше експлоатацију ове пруге.

И у грађењу пруге Вертекоп—Суботско—Прибедиште са краком Драгоманци—Бизово у дужини од 42 километра, учествовали су српски железничари.

Саграђена је ради снабдевања трупа друге српске армије, која је била на положајима у горњем току реке Могленице и њених притока. Ова пруга наслањала се на железничку пругу нормалног колосека Солун—Битољ и то у станици Вертекоп на 96-ом км. од Солуна. Трасирала је једна француска железничка чета а грађење, од Вертекопа да Костурјана (24 км.) отпочето је 28 јуна 1916 године. У грађењу су учествовале две француске желез-

27%