Istorija srpskih železnica : 1850-1918

442

Исте године образоваше се неколико предузећа којима је Угарска влада дала чак и најшире концесије за грађење. Али радови који беху отпочети, нису могли бити продужени услед политичких догађаја, који наступише 1848 године (Мађарска буна).

И поред ових врло озбиљних догађаја, који су се десили у „Двојној монархији, грађење железница у Аустрији напредовало је врло брзо. |

Грађење државне линије Беч— Трст, које је извођено са врло великим техничким тешкоћама, давало је доказа о великој спреми аустријских инжењера. Највеће тешкоће у изградњи ове пруге престављало је њено спровођење преко Алпа и Карста. Ове питање изазвало је велику дискусију и многи планови за њену трасу били су израђени. У октобру 1849 године, грађење ове линије достигло је до Љубљане и аустриска влада нареди да се грађење убрза, пружајући обилну помоћ, за ово грађење, из државне касе. На тај начин пруга је била завршена 1850 године у октобру и одмах предата јавном саобраћају. Фрања Јосиф, лично, присуствовао је свечаном отварању станице у Трсту. Године 1850, би укинута царинска граница између Аустрије и Угарске, те је и ово био један разлог више да се мађарска влада реши да припреми још један нов пројекат за грађење нових железничких пруга.

По овом плану биле су пројектоване линије: Будим Пешта —Мишколц—Кошице—Тарнова; Беч—Едимбуршке железнице Велика Кањижа —Загреб; Загреб — Печуј — Сегедин — Токај—Темишвар. Осим тога биле су пројектоване још и пруге: Будим Пешта — Секешфехервари—Загреб, Загреб—Зидани Мост и КарловацСисак. -

1854 године угарска влада отпоче да гради неколико линија у Банату, о државном трошку, ма да су се у то време била формирала неколико друштава, за грађење железница.

У том времену наиђоше многе финансијске тешкоће за аустријску владу, и она немогаше да нађе потребне капитале, да би довршила грађење започетих железничких пруга. Па ипак, влада донесе решење да на сваки начин нађе могућности да доврши започете линије; а што се тиче грађења нових пруга било је решено да држава у својој режији гради оне линије, за које се приватни капитали не буду хтели интересовати; ово се нарочито односило на стратегијске и политичке пруге, које никога нису интересовале, због њихове нерентабилности, И доиста, 10 новембра 1854 године, аустријска влада објави у својим званичним новинама