Iz Srbije kneza Miloša : kulturne prilike od 1815 do 1839 godine

Сеоска мушка ношња није била једнака чак ни у појединим областима. Још су се јасно распознавали траговп различите ношње, донесене са разних страна. Чак до пре педесет година било је у Београдском Округу разлике „у неким деловима одеће, на пример у чарапама, појасима, у кроју гуњева и у другом којечем 1 '. 1 ) У старија времена морала је разлика по свима крајевима бнти куд п камо већа. Изгледа, пак, судећи по белешкама о оделу, да су се.-ваци у доба Кнеза Милоша били добро одевени.-) У колико се мушко сеоско одело из доба Кнеза Милоша може реконструисати, оно је овако изгледало: На глави се носила шиљаста црвена кааа г или фес, 3 ) или црна шубара\ у Браничеву п Ресави црна капица од абе, због чега су их други на-

’) М. Ђ. Милпћевпћ, Кнеж. Србпја, стр. 116—117.

-’) Вил.и о томе и М. Ђ. Мплнћевића, Кнеж Србпја стр. 117— US

г ) На некпм местнма Турци нпсу трпелн да Србн посе црвене фесове (Вук, Даннца за 1827, стр. 87). Фесове са кнћанком Турцп су још мање трпелн, те пзгледа да су их Србн почелп HocuTii тек после ослобоћења. 31 јануара 1836, № 30, јавља Јован Обреновпћ пз Чачка Кнезу Мнлошу „да Турци нз Нове Варошн људпма пз предела нашега који су пре неког времена делом својим онамо ишли, којп, је год киту на фесу пмао, поскпдали“ (Држ. Арх., К К., Јован Обреновић 1836). 20 фебр. псте годнне, N> 75, Ј‘авља Јован Обргновпћ Кнезу Мплошу „да људима нашчм у Пдзар послом одлазећпм Турцп пазарскп, у кога год фес и на њему кпћанку впде, кпћанке пооткпдају п фесове у блато, под ноге, бацају u згажавају". На ово j’e Киез Милош одговорпо да би најбоље бнло да људп „које зло преаусретаЈ'у Бошњаци у Пазару... никако у Пазар п не нду“ (Држ. Арх., К. К., Јов. Обреновић 1836).

54

113 СРБПЈЕ КНЕЗА ЛШЛОША