JUS standardizacija

ERRORS ia BR

MOO IT OR WET O AE — ya pu Gui} EO;

90

Vrste difermcijalnih (hipoidmih) ulja ~

Prema SAĐ klasifikaciji 1952 godine, koju je postavio Savez automobilskih inženjera u USA, diferencijalna ulja se dele prema njihovom viskozitetu na 5 vrsta i to:

SAE VISKOZITET PO ENGLERU

Broj na 100'C na 50'C 75 14 — 1,5 E 3,0 — 4,0 E 80 1,7 — 2.0 E 7,0 — 10,0 E 90 2.0 — 3,2 E 12.0 — 25,0 E 140 3,5 — 57 E preko 30 E 250 preko6 E |

Pri izboru navedenih ulja ova klasifikacija je samo pomoćna, jer uzima u obzir samo viskozitet ulja, dok druge faktore kvaliteta ne uzima u obzir. Međutim, za izbor ulja nije dovoljan samo podatak o viskozitetu, već je potrebno poznavati i druga svojstva ulja, naročito ona u pogledu jačine uljnog

filma potrebnog da izdrži veliki pritisak koji na-

staje na dodirnim tačkama zupčanika zadnjeg mosta.

Klasifikaciju ulja za diferencijale, u pogledu

. stepena njihove izdržljivosti na visoke pritiske, po-

stavio je Američki petrolejski Institut (API) 1952

godine. Prema toj klasifikaciji ova se ulja dele

kako sledi:

Reguhar tupe. Ovaj pojam označuje ulja uopšte prikladna za upotrebu u spiralno — koničnim prenosima zadnjeg mosta automobila i drugim transmisijama gde se ne pojavljuju fenomeni graničnog podmazivanja.

Worm tupe (pužni tip). Ovaj pojam označuje ulja uopšte prikladna za upotrebu kod pužnih prenosa zadnjeg mosta na teretnim vozilima koji rade pod strogim radnim uslovima.

Mild tupe (umjeremi EP tip). Ovaj pojam označuje ulja koja imaju svojstvo izdržljivosti na visoke pritiske, kod kojih se pojavljuju fenomeni graničnog podmazivanja, te su prikladna za podmazivanje spiralno-koničnih prenosa, kao i teško opterećenih transmisija.

Multi-purpose tupe (univerzalni tip). Ovaj pojam označuje ulja koja imaju svojstvo izdržljivosti na veoma visoke pritiske i prikladna su za hipoidne zupčanike u zadnjem mostu automobila koji rade pod uslovima velike brzine (putnički automobil), kao i za one koji rade pod uslovima velikog obrtnog momenta (teretna vozila i autobusi).

Da bi izvršilo svoj zadatak u pogledu podma-– zivanja prenosa u zadnjem mostu, zatvorenih sistema i drugih vrsta transmisija, ovo ulje mora posedovati sledeća svojstva:

— mora imati dobro svojstvo prionljivosti uz

metalnu površinu tako da ne dođe do istiskivanja

ulja usled klizanja zubaca ili usled centrifugalne sile;

— mora posedovati dobra svojstva mazivosti, tako da smanji trenje na minimum;

— mora imati dobru hemisku stabilnost, mora imati dobre antikorozione osobine i mora da štiti zupčanik od korozije;

- STANDARDIZACIJA

— mora imati dobar indeks viskoziteta, fako da osigura dobru mazivost i kod povišenih LODIpez ratura; | __— mora imati nisku tačku stinjavanja, tako da je i kod niskih spoljnih temperatura dovoljno tečno da bi se osiguralo dobro podmazivanje svih delova zupčanika zadnjeg mosta i diferencijala kod starta; i

— mora da hladi celi sistem i da prenosi nastalu toplotu preko kućišta zadnjeg mosta u spoljnu atmosferu, i mora da omogući rad zupčanika bez šuma. |

Zaključak

Iz gormjeg izlaganja vidi se da su najkvalitetnija maziva iz OVOg područja proizvođena u Americi, jer su tamo počeli masovnu upotrebu hipoidnih prenosa u automobilima. Paralelno sa tim razvila se i tehnika proizvodnje aditiva za ulja za visoke pritiske prvo u Americi, pa- zatim u Engleskoj, dok se posle II Svetskog rata primećuje razvoj proizvodnje i u nekim zemljama Evrope. Svakako da je za razvoj specifikacija važno slaganje u osnovnim ispitivanjima (L-19 i L-20), između Američke vojne specifikacije Mil-L-2105 i njoj odgovarajuće Engleske vojne specifikacije C.S. 2758, iako se u Americi upotrebljavaju Američki RP aditivi, a u Engleskoj aditivi njihove vlastite proizvodnje. Danas ima mnogo aditiva koji mogu zadovoljiti uslove. visokih pritisaka Midl EP Service, ali ih ima relativno malo koji zadovoljavaju univerzalne uslove kod hipoidnih prenosa.

Prema tome, mi smo u predlozima standarda usvojili jedan tip hipoidnih ulja koji će zadovoljiti sve uslove rada, jer će odgovarati ispitivanjima. L-19 i L-20, zašto će ga osposobiti odgova– rajući aditivi. To znači, da će ovo ulje zadovoljiti uslove za hipoidne prenose koji rade pod uslovima velikih brzina, kao i za one koji rade pod uslovima velikog obrtnog momenta. Isto tako, ova ulja zadovoljiće uslove za podmazivanje pužnih prenosa zbog svojih nekorozionih ·karakteristika, pa se takvo ulje za ove svrhe sada stalno i preporučuje. Razumljivo je da će ovaj tip ulja zadovoljiti i uslove za spiralno-konične prenose u zadnjem mostu automobila i druge vrste transmisija gde su lakši radni uslovi, zbog manje kompresione sile, kao i zbog manjih sila klizanja.

Ulje za visoke pritiske zadovoljiće zahteve koji se postavljaju za sve spiralno-konične prenose i

. druge jako opterećene zupčanike. Međutim, ova ka-

tegorija ulja će zatajiti u primeni kod hipoidnih prenosa, pa od toga ulja ne treba očekivati univVerzalna svojstva, jer sami aditivi, koji se u njemu primenjuju, ne osposobljavaju ga za tako stroge uslove rada.

Potrebno je bilo predložiti i treći tip ovih ulja, tj. ulja za umerene pritiske. Svakako da će za neke vrste zupčanika, kliznih staza i dr., koji rade pod uslovima umerenih pritisaka, zadovoljiti i čisto mimeralno ulje, a pored toga i ekonomski razlozi diktiraju da nije potrebno trošiti ulje sa skupim aditivima za visoke pritiske.

Ing. Ivan Zamberlin