JUS standardizacija, Dec 01, 1963, page 10
POVODOM STAVLJANJA NA JAVNU DUSKUSIJU NOVIH PREDLOGA STANDARDA ZA PRESEKE RUDNIČKIH PODZEMNIH PROSTORIJA
Nastavljajući inicijativu Jugoslovenskog zavoda za standardizaciju za unificiranjem preseka rudničkih podzemnih prostorija i za postizanjem što ekonomičnijeg racionalnog preseka ovih prostorija, iz ove oblasti pripremljena je i treća grupa predloga standarda, koja se stavlja na diskusiju našoj stručnoj javnosti.
Ovi predlozi odnose se i dalje pretežno.n na rudničke horizontalne saobraćajnice-hodnike, kao objekte koji se najviše i najčešće izrađuju u rudnicima u svrhu transporta, pripreme, itd. Posle već obrađenih i prihvaćenih standarda za hodnike trapezastog i zasvođenog preseka, predloženi standardi su namenjeni hodnicima sa lučnim i kružnim presekom.
Svi ovi standardi za preseke hodnika, koji su već objavljeni i predlozi koji se stavljaju sada na javnu diskusiju, obavezno se oslanjaju na već donešene standarde za jamska kolica (vagonete) — JUS P.R2.100, za jamske trolejne, akumulatorske i dizel-lokomitive JUS P.R9.101, kao i na standardni kolosek od 600 mm i na prelazne odredbe za prilagođivanje ovih standarda kolosecima i drugih širina.
Prilikom izrade predloga ove serije standarda za hodnike lučnog ı kružnog poprečnog preseka nastojalo se kao i pri izradi ranijih standarđa da se isto tako nađe što ekonomičnije rešenje, svodeći dimenzije objekta na najmanju racionalnu meru u granicama higijensko-tehničkih propisa u rudarstvu. Sa ovim u vezi, kod ovih standarda sa lokomotivskom vučom sa napajanjem izvozne Žice, predviđene su klizne papučice koje zauzimaju uski prostor u širini objekta, čime se postiže ušteda u izradi preseka objekta za oko 30% u poređenju sa širokim stremenom — oduzimačem struje. Ovaj momenat ima za rudnike veliki značaj s obzirom na velika i stalna ulaganja u rudničke podzemne saobraćajnice i na njihovu visoku cenu koštanja.
U pogledu donošenja. daljih, ostalih standarda iz ove oblasti, predviđa se, među ostalim, da se već izrađeni i donešeni standardi upotpune standardima za mešoviti transport, tj. za kombinaciju: jamska kolica — transportna traka, kao i isključivo za transportne trake, koje u savremenom rudarstvu uglja zauzimaju sve vidniju ulogu.
Imajući u vidu značaj i ove grupe standarda za naše rudnike, veoma je poželjno da rudnici, projektantske organizacije, proizvođači rudarske transportne opreme i dr. pokažu što veći interes i da što aktiv-
nije uzmu učešće u javnoj diskusiji o ovim standardima. Prof. inž. M. Antunović Kobliška