JUS standardizacija
POVODOM STAVLJANJA NA JAVNU DUSKUSIJU NOVIH PREDLOGA STANDARDA ZA PRESEKE RUDNIČKIH PODZEMNIH PROSTORIJA
Nastavljajući inicijativu Jugoslovenskog zavoda za standardizaciju za unificiranjem preseka rudničkih podzemnih prostorija i za postizanjem što ekonomičnijeg racionalnog preseka ovih prostorija, iz ove oblasti pripremljena je i treća grupa predloga standarda, koja se stavlja na diskusiju našoj stručnoj javnosti.
Ovi predlozi odnose se i dalje pretežno.n na rudničke horizontalne saobraćajnice-hodnike, kao objekte koji se najviše i najčešće izrađuju u rudnicima u svrhu transporta, pripreme, itd. Posle već obrađenih i prihvaćenih standarda za hodnike trapezastog i zasvođenog preseka, predloženi standardi su namenjeni hodnicima sa lučnim i kružnim presekom.
Svi ovi standardi za preseke hodnika, koji su već objavljeni i predlozi koji se stavljaju sada na javnu diskusiju, obavezno se oslanjaju na već donešene standarde za jamska kolica (vagonete) — JUS P.R2.100, za jamske trolejne, akumulatorske i dizel-lokomitive JUS P.R9.101, kao i na standardni kolosek od 600 mm i na prelazne odredbe za prilagođivanje ovih standarda kolosecima i drugih širina.
Prilikom izrade predloga ove serije standarda za hodnike lučnog ı kružnog poprečnog preseka nastojalo se kao i pri izradi ranijih standarđa da se isto tako nađe što ekonomičnije rešenje, svodeći dimenzije objekta na najmanju racionalnu meru u granicama higijensko-tehničkih propisa u rudarstvu. Sa ovim u vezi, kod ovih standarda sa lokomotivskom vučom sa napajanjem izvozne Žice, predviđene su klizne papučice koje zauzimaju uski prostor u širini objekta, čime se postiže ušteda u izradi preseka objekta za oko 30% u poređenju sa širokim stremenom — oduzimačem struje. Ovaj momenat ima za rudnike veliki značaj s obzirom na velika i stalna ulaganja u rudničke podzemne saobraćajnice i na njihovu visoku cenu koštanja.
U pogledu donošenja. daljih, ostalih standarda iz ove oblasti, predviđa se, među ostalim, da se već izrađeni i donešeni standardi upotpune standardima za mešoviti transport, tj. za kombinaciju: jamska kolica — transportna traka, kao i isključivo za transportne trake, koje u savremenom rudarstvu uglja zauzimaju sve vidniju ulogu.
Imajući u vidu značaj i ove grupe standarda za naše rudnike, veoma je poželjno da rudnici, projektantske organizacije, proizvođači rudarske transportne opreme i dr. pokažu što veći interes i da što aktiv-
nije uzmu učešće u javnoj diskusiji o ovim standardima. Prof. inž. M. Antunović Kobliška