JUS standardizacija
MEĐUNARODNA STANDARDIZACIJA U OBLASTI VOZILA UNUTRAŠNJEG TRANSPORTA
Od 11. do 13. marta 1964. godine održano je u Parizu prvo zasedanje novog komiteta ISO/TC 110, obrazovanog prema rezoluciji Saveta ISO iz 1963. god. U ovom komitetu, čiji sekretarijat drži Francuska, zastupljena je 31 zemlja-članica ISO, i to 14 u svojstvu aktivnog člana (P) a 17 u svojstvu posmatrača (O). Na I zasedanju učestvovala su 42 delegata iz 12 zemalja, i to: Belgije, Bugarske, Čehoslovačke, Finske, Francuske, Italije, Jugoslavije, SAD, SR Nemačke, Švajcarske, Švedske i Velike Britanije, kao i predstavnici zainteresovanih međunarodnih organizacija Evropske federacije unutrašnjeg transporta (Fćdćration europćenne de la manutention — FEM) i Međunarodnog udruženja za koordinaciju teretnog transporta (International cargo handling co-ordination association). ,
Zasedanje je u ime AFNOR-a otvorio potpredsednik te organizacije g. Birlć, a za predsednika zasedanja izabran je francuski delegat M. Deflandre. Saopšteni su i pozdravi predsednika ISO g. A. Viatkina i generalnog sekretara g. Saint Legera.
Kao delokrug ovog Komiteta usvojena je standardizacija u oblasti vozila unutrašnjeg transporta sa motornim ili ručnim pogonom, uključivo ručna kolica za razne primene, zatim prikolice i točkove za vozila unutrašnjeg transporta, obuhvatajući:
1) terminologiju i definicije; 2) propise sigurnosti u pogledu koncepcije i konstrukcije, ispitivanja i kontrole, korišćenja i održavanja; 3) glavne mere koje omogućuju zamenljivost tamo gde je ona potrebna u interesu korisnika i proizvođača.
U nadležnost ovog komiteta ne spadaju vozila za zemljane radove, ni vozila za drumski transport.
Komitet je zatim usvojio način označavanja nazivne nosivosti za viljuškare, po predlogu FEM, uz znatne suštinske i redakcijske izmene, propisujući šta sve mora sadržati tablica koju obavezno treba da nosi svaki viljuškar.
Jednoglasno je usvojen predlog o definiciji industrijskih traktora i označavanju njihove nazivne Snage, načinu merenja vučne sile i podacima koji se moraju navesti u prospektima (dokument FEM-2, ISO/TC 110 No 5). ; ;
Komitet se složio da predlog FEM za ispitivanje stablinosti viljuškara bude osnova za diskusiju na narednom zasedanju, uz razmatranje primedbi koje u međuvremenu budu upućene od strane zemalja članica. |
S obzirom na rezerve izražene od strane švedske i belgijske delegacije, povučen je raniji predlog za standardizaciju točkova za vozila unutrašnjeg transporta i zamenjen novim predlogom Tehničke komisije FEM (Hrisel 1964) za mere i nosivosti točkova, koji će kao baza docnije diskusije biti razaslat svima članovima Komiteta. |
Iduće zasedanje ISO/TC 110 održaće se, po mogućnosti, u jesen 1964, a mesto će biti naknadno utvrđeno. |