JUS standardizacija

STANDARDIZACIJA : 207 ae OB Si O u Ca a aaa O A SREO a a ma ra OR aa u Menu UM LJ IO MOO

4c) međunarodne preporuke ili standardi, kao što su preporuke Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO) i Međunarodne elektrotehničke komisije (IEC), koje predstavljaju rezultat međunarodnog dogovora između zemalja suvereno nezavisnih sa zajedničkim interesima.

I2. Očigledno je da prostor koji zauzima standardizacija kako je gore izneto nije matematički prostor sa kontinualnim i diskontinualnim promenljivim već ga treba smatrati jednostavno kao praktički način da se prikažu različite karakteristike standardizacije, koje su nezavisne promenljive.

13, Pored ovih triju dimenzija, standardi mogu imati i četvrtu dimenziju. Osnovni naučni standardi kao što su standardi za tegove i mere vrlo verovatno neće doživljavati promene tokom vremena, mada će se donositi poboljšanja u definicijama i načinu izlaganja materije. Međutim, industrijski standardi imaju više vremenski karakter, budući da su podložni reviziji s obzirom na razvoj nauke i napredak tehnologije. Prema ovome, može se smatrati da standardizacija dobija i četvrtu dimenziju.

Standardizacija, izvor blagostanja

14. Ciljevi standardizacije uopšte su: a) opšta ekonomija, b) zaštita interesa potrošača, c) sigurnost i zaštita zdravlja i života.

Opšta ekonomija se sastoji delom iz ekonomije ljudskog rada, materijala i mašina, snage i energije, a s druge strane zajedničke ekonomije proizvođača i potrošača. Ostvarenjem opšte ekonomije dobiće se maksimalna produktivnost cele zemlje, čak i ako ekonomija u individualnim sektorima ili u proizvodnim jedinicama nije optimalna za svakog od njih. Na primer: značajna ekonomija materijala čini nemoguću značajnu ekonomiju ručnog rada. Preduzimanje opšte ekonomije ima kao rezultat da pojednostavi i smanji raznolikost proizvoda i sastavnih delova i da izbegne rasipanje u toku rukovanja materijalom, pri fabrikaciji, transportu i uopšte u toku razmene robe i pružanja usluga. Ponekad, ona povlači za sobom uštedu osnovnih materijala zamenjujući ih pristupačnijim materijalima, što može da prouzrokuje ili ne momentalnu ili vidljivu uštedu ljudskog rada, ali sa gled.šta ekonomije zemlje. Čuvanje ovih materija može biti bitno iz drugih važnih razloga.

Zaštita interesa potrošača se osigurava kroz odgovarajući i konstantan kvalitet proizvoda i pružanja usluga. Pojam kvaliteta usluga ne odnosi se samo na konkretne usluge kao što je postizanje boljeg kvaliteta i boljeg funkcionisanja ili funkcionalne izmenljivosti artikala široke potrošnje, već i na nematerijalne usluge i olakšice kao što Je brzo stavljanje na raspolaganje standardizovanih proizvoda u magacinu, jednostavnost i upotrebljivost artikala široke potrošnje. i uopšte na sve one elemente koji pojednostavljuju život i rad čoveka i čine ih efikasnijim i prijatnijim.

Odredbe za bezbednost i zaštitu zdravlja i života su osnovni elemenat onih standarda za koje mogu da se postave uslovi za bezbednost. Ove odredbe mogu da se odnose na artikle u opštoj primeni ili na materije i postupke u proizvodnji. Kao primeri mogu poslužiti standardi za ograničavanje nečistoća prehrambenih proizvoda, standardi za uskladištenje radioaktivnih materijala, propisi za uzemljenje električnih uređaja itd.

15. Ostvarivanjem tačaka, a, b i c postiže se uvođenje reda u industriji, prometu i trgovini, i uopšte u ljudskim odnosima. Jedan eminentan indijski mislilac je rekao da je standardizacija za industriju i trgovinu što je kultura za društvo; drugim rečima, kao što pravila civilizacije regulišu društvene odnose čoveka, i njegovo poznavanje kulturnih vrednosti obogaćuje njegov duhovni život, tako standardizacija doprinosi regulisanju toka trgovine i prometa sa harmonijom i snagom i deluje na poboljšanje produktivnosti i efikasnosti čoveka i mašine.

Rentabilan posao

16. Radovi izvršeni u raznim zemljama i na različitim nivoima standardizacije pokazali su da u oblastima gde su industrijske operacije izvršene bez primene racionalne standardizacije, njenim uvođenjem, pod uslovom da je pravilno shvaćena, uvek su dobivene uštede i druge podobnosti.

d57: Koristi koje se dobijaju od dobro organizovane standardizacije vrlo se izrazito manifestuju kada se standardizacija uvede u preduzeće koje je do tada nije sistematski primenjivalo. Posledice uprošćavanja, unifikacije ili koncepcije novih standarda koji se usvajaju na mesto postojeće prakse su često vrlo iznenađujući u toj fazi pošto jasno ističu kontrast između starih i novih uslova. Na primer, preduzeće koje je smanjilo broj komandnih dugmadi radio-televizijskih aparata od 450 na 30 (pet dimenzija i šest funkcionalnih stilova) uvodeći novu standardizovanu seriju, uštedelo je 83000 dolara za osamnaest meseci na dugmadima primenjenim na svojim aparatima, snižavajući cenu proizvodnje i climinišući potrebu za crtežima i alatom.