JUS standardizacija

19772 — GODINA KVALITETA U JUGOSLAVIJI

Savezna skupština u svojoj Rezoluciji o kvalitetu

proizvoda i usluga i o proglašenju 1972. godine

za godinu kvaliteta u Jugoslaviji, donetoj 29.

12. 1971. god., između ostalog predviđa i sledeće:

— Važeći normativni akti koji se odnose na kvalitet proizvoda i usluga (jugoslovenski standardi, propisi o kvalitetu namirnica, propisi o atestiranju određenih proizvoda i dr.), kao 1 organizovanje i sprovođenje kontrole kvaliteta u radnim organizacijama i uopšte, imaju određen značaj i uticaj na kvalitet proizvoda i usluga. Ali i tu je potrebno učiniti veće napore i uložiti više sistematskog. rada.

Radi ostvarivanja ciljeva Godine kvaliteta u Jugoslaviji Savezna skupština 3. 3. 1972., donosi ı Odluku o obrazovanju Saveta godine kvaliteta od 20 članova na čelu sa predsednikom Saveznog izvršnog veća kao predsednikom Saveta Godine kvaliteta. Pored ostalog Savet Godine kvaliteta davaće inicijativu i staraće se da sve zainteresovane radne i druge organizacije i državni organi imaju programe u vezi s Godinom kvaliteta u Jugoslaviji i kvalitetom svojih proizvoda i usluga. Jugoslovenski zavod za standardizaciju se uključio u akciju Godine kvaliteta 1972. odmah pri pokretanju iste i na poziv organizatora odazivao se i aktivno učestvovao na svim pripremnim šastancima odnosno dogovorima.

Početkom ove godine u Zavodu je osnovan i Odbor za Godinu kvaliteta 1972, koji je odmah pristupio razradi programa rada u smislu Rezolucije Savezne skupštine. Nakon razmatranja od strane Kolegijuma uz učešće svih stručnih saradnika prihvaćen je sledeći program zadataka:

l. Stručni saradnici Zavoda će za privredne oblasti koje obrađuju odmah pristupiti formiranju zbirki jugoslovenskih standarda koji se mogu primenjivati u službama tehničke kontrole, a zatim i u ostalim službama procese proizvodnje u slučaju da su uticajni na kvalitet proizvoda.

2. Na osnovu formiranih zbirki organizovaće Jednodnevne diskusione sastanke sa odgovarajućim službama najvećih proizvodnih organizacija radi utvrđivanja:

— Stepena primene i korišćenja standarda u svakodnevnim poslovima kontrole i ostalih službi procesa proizvodnje,

— mogućnosti podizanja ovog stepena putem revizije postojećih ili izradom novih nedostajućih standarda i

— uticaja na ovaj način povećanog stepena primene i korišćenja na kvalitet proizvoda odnosno na postojeći procenat škarta.

3. Pojačanim kontaktiranjem i saradnjom sa osnovnim i ostalim „privrednim komorama Zavod će doneti mogući program održavanja seminara, uz preduzimanje mera da se postojeći broj tema i stručnih saradnika predavača poveća.

4. Za svaki bilten standardizacije, počev od majskog broja pa do kraja godine, pripremiće se i objaviti najmanje po jedan članak o postignutim rezultatima u vezi prethodno postavljenih zadataka.

D. Zogović Jugoslovenski zavod za standardizaciju

RAD MEĐUNARODNE STANDARDIZACIJE NA ZAŠTITI KVALITETA PROIZVODA

Prve korake u smeru iznalaženja načina i mera zaštite kvaliteta proizvoda i potrošača u međunarodnim razmerama pokrenula je Međunarodna organizacija za standardizaciju ISO 1949. godine. Krajem 1949. godine Generalni sekretarijat Međunarodne organizacije za standardizaciju ISO na predlog nacionalne organizacije za standardizaciju Francuske sproveo je anketu među zemljama članicama organizacije ISO o potrebi obrazovanja radnog tela — tehničkog komiteta čiji bi zadatak bio koordinacija nacionalnih oznaka kvaliteta

kojima se potvrđuje da proizvod odgovara standardu, ili drugim važećim propisima.

Ova anketa je pokazala živo interesovanje velikog broja zemalja. Iz prikupljenih podataka dobiven je uvid o načinima rešavanja pitanja oznaka kvaliteta u svetu. Isto tako je konstatovano da su načini rešenja ovoga pitanja veoma različiti u raznim zemljama što je i razumljivo s obzirom na razlike koje inače postoje u nivoima tehničkog razvoja, sistemima mera, zakonskim propisima i nadležnostima, kao i običajima u pojedinim

i a iii

%