JUS standardizacija
— »Stalno članstvo u međunarodnim organizacijama,
što povlači:
a) izmjenu iskustva,
b) prihvatanja zaključaka i preporuka međunarodnih organizacija kao i njihovih prijedloga,
Cc) pomoć kod školovanja stručnjaka i simpozijuma koje organizuju međunarodne organizacije«.
— »Davanje predloga, razmatranje predloga ostalih
i davanja primedbi na iste ukoliko nam oni ne bi odgovarali. Usklađivanje naših standarda sa međunarodnim ako se oceni da bi to bilo korisno. Propisati ko i kako bi trebalo to da radi«.
— Treba definisati »sodelovanje po vprašanju termi-
nologije, metode preiskušanja materijal in izdelkov, enote mera, simbolov in tehničkih rist«. Propisa, označavanja, atesta, preporuka . . .«.
15. Da li novim Zakonom o standardizaciji treba definisati
16.
= Ot eae
stalno učešće naše zemlje u izradi međunarodnih preporuka i standarda i u kojoj meri?
Svi anketirani smatraju da treba. Objašnjenja: — »Novi Zakon bi trebao definirati stalno učešće
naše zemlje u izradi međunarodnih preporuka i standarda u obimu koji odgovara sadašnjim i perspektivnim potrebama naše privrede«.
— »Učešćem stalnih predstavnika JZS kao i (povre-
menih) predstavnika zainteresovanih preduzeća«.
— »Važno je odrediti i na čiji teret padaju troškovi
tog učešća«.
Kako bi novim Zakonom trebalo definisati pitanje
obaveznosti međunarodnih preporuka i standarda pri izradi jugoslovenskih standarda i u slučajevima kada nema objavlienih jugoslovenskih standarda?
— »Ako smo glasali za dotičnu preporuku, onda je
moramo poštivati kod izrade standarda, a do donošenja standarda preporuka bi trebala imati važnosti standarda«.
Najti je treba pravni postopek za nostrifikacijo«. — »Ako Zakon propiše obaveznost primene među-
narodnih preporuka, ne treba učiniti ništa više osim informisanja proizvođača, trgovine i inspekcije, što treba da uradi JZS«.
— »... Možda bi se ISO standardi mogli proglasiti
privremeno, direktno korištenim kod nas, samo u pogledu bezbjednosti, zdravlja i zaštita života, dok se ne izdaju domaći«.
»U nedostatku jugoslovenskih standarda, a izdavanjem međunarodnih preporuka i standarda za predmete od značaja za međunarodnu trgovinu i razmjenu, novi Zakon treba da definiše da se u takvim slučajevima obavezno pristupi hitnoj izradi jugoslovenskih standarda za ovakve predmete«.
— Pri izradi novih standarda obavezno uklapanje
u međunarodne preporuke i standarde. U drugom slučaju preporučili bismo primjenu bez obaveznosti«. VIII uloga Jugoslovenskog zavoda
za standardizaciju
17. Navedite konkretno kakva bi bila uloga Zavoda koju
bi trebalo definisati Zakonom o standardizaciji u vezi sa:
a) Pripremom i objavljivanjem standarda
— »Uloga Zavoda ne bi se menjala, samo bi za pripremu standarda morala biti veća informisanost, zbog učešća zainteresiranih strana«.
e)
239
— »Možda treba više inicijative i intervencije od strane JZS da bi se standardi hitno donosili u što kraćem roku«.
— »Na zahtev privrednih organizacija i ustanova, Republika i Pokrajina, pokreće osnutak standarda i propisa ili postupak za njihovu izmjenu i dopunu; pribavlja sve potrebne podloge za pripremu standarda i propisa, podrazumijeva– jući pri tome međunarodne preporuke i dokumente u radu, nacionalne propise i standarde industrijski visoko razvijenih zemalja; koordinira rad tehničkih odbora (JEK-a) i brine se za prihvaćanje i primjenu opće prihvaćenih kriterija u standardizaciji; vrši konačnu redakciju prijedloga propisa i standarda, kao i redakciju prije objavljivanja; objavljuje standard i brine se za njegovo štampanje i distribuciju; brine se o primjeni Zakona o standardizaciji od pripreme, objavljivanja do povlačenja standarda; brine se da u svom sastavu ima kompetentan stručni kadar koji vlada materijom, koja je predmet standarda«.
— isto tako mora Zavod rešiti pitanje honoriranja izrade nacrta predloga izvan Zavoda«.
— »Predpisan sprejem standardov v starem zakonu je predlog, isto časno pa se opravi tudi togost pri sprejemanju sprememb obstoječih standardov. SpreJemanje standardov oz. normativov ne sledi razvoju naše industrije«.
— »Zadovoljavaju, u pogledu procedure i rješenja iz sadašnjeg JZS, ali bi trebalo određenije definisati obaveze predlagača i drugih interesanta«. b) Primenom standarda
— »JZS je za sada izdavačko preduzeće, što ne bi trebalo biti i dalje«.
— »Trebalo bi ojačati i precizirati ulogu Zavoda u kontroli primene standarda«.
— »Saradnja sa saveznim i republičkim inspekcijskim službama, koje su zadužene za primjenu standarda«; daju službeno tumačenje odredbi standarda u spornim slučajevima«.
— »Novi Zakon treba precizno da definiše postupak davanja tumačenja standarda i odredi maksimalan rok u kome mora Zavod dati odgovor«.
— »Da ima organ čiji će zadatak biti uvid u primenu standarda«.
— »Da sređuje primedbe i inicira promjene i da bude u vezi s organima koji provode kontrolu«.
— »Potrebno je da Zavod ima svoju inspekcijsku službu u saradnji sa saveznom i republičkom, osobito ako Zavod podeljuje znak kvaliteta i mora da kontroliše da li proizvod zadovoljava standard — obavezni i neobavezni«.
— intervencija inspekcijskih organa, čak i pod uvjetom neusporedivo većeg broja tih organa i znatno bolje kvalifikacione strukture tog kadra, ipak je sporadičnog i eksplorativnog značaja, dok uvjetovano sudjelovanje stručnih ustanova iz pojedinih oblasti (specijalizovan kadar, suvremena oprema — laboratoriji, instrumenti i dr.) garantira kvalitetu, pa samim tim, i efikasnije preventivne i rekretivne mjere.
Podizaniem opšte kulture o standardizaciji
— »Prirejanje posvetovanj, konferenc, seminarjev, razstav, objavljanje publikacij izven JUS-ov in Biltena, ter strokovnih člankov yv strokovnih revijah, dnevnem časopisu in drugih javnih občilih«.