JUS standardizacija

301

ukloniti opasne izbočine u unutrašnjosti automobila

Faktor sigurnosti u unutrašnjosti mođernih drumskih vozila, kome se pridaje sve veća važnost, izaziva sve više potrebu za standardizovanim metodama ispitivanja, priznatim na međurodnom planu. Među novim projektima internacionalnih standarda, čije je proučavanje od strane ISO komiteta međunarodnih eksperata još u toku, imaju za cilj da olakšaju određivanje potencijalno opasnih izbočina u unutrašnjosti putničkih automobila.

Svakodnevno se događaju povrede u saobraćajnim udesima, a u velikom broju slučajeva su to teške povrede zbog udara glavom u razne komande, poluge i druge uređaje. Automobilska industrija uklanja postepeno ove opasne tačke, usavršavajući konstrukciju, koristeći mekše materijale itd. Zadatak ISO, posebno na ovom polju, je da donese jedan međunarodni standard koji određuje metodu ispitivanja radi »utvrđivanja uticaja isturenih komandi i drugih uređaja u zoni mogućeg udara glavom, kao i mogućnost da se ovi mogu uvući, slomiti ili odvojiti pod dejstvom neke sile«.

U novom projektu međunarodnog standarda (ISO /DIS 3208) koji Je ispitao komitet članova ISO i nacionalni instituti za standardizaciju 57 zemalja, opisani su detaljno aparat i postupci odgovarajućih merenja.

To je samo jedan deo radova ISO koji se odnose na drumska vozila. U ovoj oblasti je do sada objavljeno 23 međunarodna standarda ISO, obuhvatajući propise o ispitivanju motora sa svećicama ı pneumatskim uključivanjem. Drugi projekti standarda, čije su studije u toku, odnose se na pitanja kao što su: lokalizacija ručnih komandi i kontrolnih signala; simboli za komande i kontrolne signale; sile na nožnim komandama za teška vozila i pristupačnost ručnih komandi.

Dobijanje međunarodne saglasnosti po pitanju ovih problema dopušta da se garantuje vozilima, izvezenim u razne zemlje, da ne moraju zadovoljavati različite tehničke kriterijume i pravilnike. Na ovaj način ISO doprinosi bezbednosti na drumovima i većoj slobodi razmene među narodima.

ISO, News service, August 1973

međunarodna standardizacija simbola za komande automobila

Konstruktori automobila imaju različite ideje o načinu identifikovanja raznih komandi. Kako su, na primer, prekidači farova za maglu, ili uređaja za pranje stakla postavljeni na različitim mestima, prema ukusu stiliste, to je neophodno koristiti se nekim simbolom ili signalom radi označavanja. Za nevolju, to znači da se često za iste prekidače koriste različiti simboli.

ISO je nedavno objavila jedan međunarodni standard, ISO 2575 — Prvi deo, koji se odnosi na osam simbola prihvaćenih za međunarodne.

Postojanje različitih simbola je ne samo uzrok nezgoda naročito za osobe koje se često služe vozilima uzetim pod zakup — već i potencijalna opasnost.

Sada se, međutim, radi na studiji mnogih drugih međunarodnih simbola, dok za jedan niz već gotovih predloga, oko kojih Je okončana diskusija, odgovarajući tehnički komitet (ISO / TC 22 »Drumska vozila«) još nije dobio saglasnost. Simboli koje je konačno usvojio ISO predstavljaju rezultat obimnih istraživačkih radova. Mnogobrojna rešenja bila su odbacivana iz raznih razloga.

Na primer, jeđan simbol teorijski primamljiv može dovesti do zablude ili biti dvosmislen. Simbol koji može odmah da prepozna mehaničar osposobljen za rad, recimo za zatvarač ili spojnicu, može biti potpuno lišen bilo kakvog značenja u očima običnog vozača, koji ima samo nejasnu predstavu o misterioznom funkcionisanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem i njegovih pomoćnih uređaja.

Nekoliko mogućih simbola za razne automobilske komande bilo je izloženo proveri ili »testiranjuć u SAD, pred više od hiljadu običnih automobilista. Rezultati su pokazali da je većina ovih automobilista odmah prepoznala simbole za farove i pokazivače pravca, dok je 64% prepoznalo simbole za brisače stakla, a to dopušta da se pretpostavi da bi ovi

simboli mogli biti lako prihyaćeni. Nasuprot ovome, veoma malo automobilista je prepoznalo većinu predloženih simbola. Jasno i jednostavno predstavljanje nije uvek moguće; neki simboli moraju biti predstavljeni u apstraktnoj formi pa ih radi prepoznavanja treba naučiti.

Male dimenzije simbola, radi postavljanja na automobilske komande, predstavljaju Još jedan problem, jer Jedan simbol lak za prepoznavanje na krupnom planu, ne mora biti jasan kada se smanji na ukupnu veličinu od nekih 10 mm. Standard ISO 2575/1 je prihvaćen od strane nacionalnih institucija za standarde dvadeset zemalja*.

Ovaj komitet je jedan od 48 specijalizovanih potkomiteta i radnih grupa, koji su osvedočili svoj rad u tehničkom komitetu ISO /TC 22 odgovornom za međunarodnu standardizaciju u oblasti automobila. Potkomiteti su određeni za izradu standarda iz raznih oblasti, kao što su: ispitivanje motora, električna oprema, postupci za ispitivanje sudara, točkovi, sistemi zaptivanja, visina odbojnika itd.

Komitet ISO/TC 22 je inače samo Jedan od nekih 150 komiteta ISO koji rade na međunarodnoj stanđardizaciji aviona, voća i povrća, računskih mašina, navoja, nuklearne energije, bicikla, mašina za zemljane radove, mašina alatki, bankarske procedure, boja i lakova, pisaćih mašina, mera odeće itd. U celini, više od 100.000 eksperata čitavog sveta nalazi se angažovano u aktivnostima ISO.

*Južnoafrička republika. Mađarska Rumunija Nemačka Iran Švedska Austrija Italija Švajcarska Belgija Japan Čehoslovačka Kanada Meksiko Turska Španija Poljska SAD Francuska Portugalija

ISO, News service, 4ugust 1973