JUS standardizacija

konkurentnost proizvoda

ı njeni pokazatelji

(Prevod i adaptacija sa ruskog jezika članka, LI. Muravjova, objavljenog: u časopisa Standardy i Kačestvo, br. 2/1973. godine)

Konkurentnost robe (proizvodnje, proizvoda) na spoljašnjem tržištu određena je mnogim elementima među koje spadaju: tehnički nivo: kvalitet i eksploatacione karakteristike robe, cena, uslov plaćanja, rokovi isporuke, garancije i drugi uslovi, kao i poređenje takvih karakteristika sa odgovarajućim karakteristikama i uslovima prodaje druge slične robe iznete na tržište.

Uticaj na konkurentnost robe na tržištu neke zemlje imaju postojeći trgovinsko-politički režim te zemlje i uslovi koji važe za zemlju — izvoznika. Ograničenja i prepreke za uvoz određene vrste robe, režim diskriminacije, zatvoreni ekonomski blokovi (tipa EEZ »opšteg tržišta«) stavljaju pojedine zemlje izvoznike u neravnopravan položaj i praktično smanjuju konkurentnost njihove robe na određenom tržištu.

U skladu sa postojećim načinom razrade standarda i tehničkih uslova za robu koja se izvozi, konkurentnost proizvoda treba da se određuje preko preimućstava ili sličnosti tehničkih ekonomskih, eksploatacionih i drugih karakteristika i zahteva, kao i preko izgleda proizvoda, kada se uporede sa sličnim karakteristikama proizvoda koji se nalaze na spoljašnjem tržištu.

Pored stanja koje utiče na redosled razrade standarda i tehničkih uslova za izvoznu robu, konkurentnost proizvoda treba da karakterišu isti tehnički, ekonomski, eksploatacioni i drugi pokazatelji i norme, kao i izgled robe, kada se uporede sa odgovarajućim pokazateljima proizvoda prisutnih na stranom tržištu.

Niz pokazatelja koji potpuno karakterišu proizvod je jako širok, ali za ocenu nivoa konkurentnosti koristi se obično ograničen broj pokazatelja, koji u najvećoj meri karakterišu funkcionalnost, tehničke mogućnosti i eksploatacione osobine proizvoda. Po analogiji sa »Privremenim standardnim postupkom« koji se primenjuje za tehnoekonomske analize nacrta preporuke standarda SEV, osnovni pokazatelji koji određuju konkurentnost proizvoda mogu se podeliti na sledeće grupe:

1. Tehnoeksploatacioni i upotrebni pokazatelji. U ovu najobimniju grupu spadaju pokazatelji koji karakterišu namenu i oblast primene proizvoda,

njegove osnovne parametre (veličine i težinu), produktivnost, energetske i druge pokazatelje. Korišćenje i primena raznovrsnih pokazatelja ove grupe usko je vezana sa vrstom karakterističnom za te proizvode.

U pokazatelje ove grupe, spadaju: proizvodnost, snaga, potrošnja električne energije, goriva, pare, vazduha, veličina radnih delova koji određuju osnovnu karakteristiku uređaja, snaga koju razvijaju radni delovi aparata, vučna sila, nosivost i brzina kretanja transportnih sredstava, relativna težina, tačnost (na primer: za alatne mašine, alate, instrumente), otpornost boja, skupljanje, elastičnost (za tkanine, obuću i druge proizvode), sadržaj osnovnog materijala i komponenata, sadržaj štetnih primesa (za hemijske i metalurške proizvode), organoleptički pokazatelji i mnogi drugi.

2. Pokazatelji trajnosti. Ovde spadaju pokazatelji kao dugotrajnost, sigurnost, jednostavnost opravke i čuvanja, npr. rok službe, rezervni delovi, poteškoće tehničkog održavanja i opravke i dr.

3. Pokazatelji uslova rada i sigurnosti. Ovde spadaju pokazatelji koji određuju podobnost eksploatacije i sigurnost upotrebe proizvoda kao: higijenski pokazatelji (jačina osvetljaja, temperatura, vlažnost, zaprašenost, sadržaj gasova, radijacije, vibra– cije, zatrovanost, buka), antropometrijski pokazatelji (usklađenost proizvoda sa raspodelom težine, oblika i razmere ljudskog tela), fiziološki pokazatelji (usklađenost proizvoda sa ljudskim mogućnostima u pogledu brzine i snage), pokazatelji sigurnosti pri eksploataciji.

4. Pokazatelji tehničke estetike. Ovamo spadaju pokazatelji koji karakterišu estetske osobine proizvoda, na primer: pokazatelji umetničkog izražaja i originalnosti, boje i obrada površine, stil, skladnost, prirodnost kompozicije i dr.

5. Pokazatelji usklađeni sa zahtevima međunarodnih i nacionalnih standarda i sa klimatskim uslovima zemalja-kupaca. Usklađenost proizvoda sa zahtevima standarda i preporukama SEV, ISO, TEC, nacionalnih standarda zemalja je veoma važna, a često i odlučujuća za konkurentnost na određenom tržištu.