JUS standardizacija

A4, (mere 210 mm X 297 mm) dobija se kada se AO0 izdeli četiri puta. Proces se nastavlja do A 10, do formata poštanske marke sa merama 26 mm X 37 mm:

A1

_ 1

i

Format AO se deli na manje formate bez gubitaka papira Postojeće preporuke ISO za formate papira:

ISO/R 216 — Konačni formati papira za pisanje i izvesnih vrsta za štampanje

ISO/R 478 — Papir. Dimenzije neopsečenog materijala za seriju A-ISO. Glavna ISO serija.

ISO/R 479 — Papir. Sirovi formati. Označavanje tolerancije. ISO/R 593 — Papir. Dimenzije neopsečenog materijala za seriju ISO-A, dodatna serija.

Treba naglasiti sledeće:

— Dosijea za dopise moraju primati listove papira različitih veličina: iz ovoga proizilazi da bi bez standardi-

simbol za vazdušni tovar

MIR

Gornji simbol, usvojen u organizaciji ISO, označava kontener namenjen vazdušnom transportu. Objavljivanje međunarodnog standarda ISO 1496/VII označava novu značajnu etapu u razvoju međusobne zavisnosti transporta, čija najveća efikasnost zavisi od standarda, prihvaćenih na međunarodnom nivou, koji se odnose na dimenzije, konstruktivne kriterijume, ispitivanja, uređaje za rukovanje itd.

Danas, ogromne količine robe se transportuju oko zemljine kugle u kontenerima ISO, koji se mogu pretovarivati iz

111

zovanih formata bilo mnogo gubitaka u prostoru kartoteke. Standardizacija omogućuje mnogo veći kapacitet skladišnog prostora.

— Usvajanjem ISO standarda postaju nepotrebni stari pojedinačni nazivi za različite formate papira.

— Proizvođač papira može da usmeri proizvodnju na samo Jedan ili dva glavna formata, umesto na dvanaestak formata koji su Još u primeni u nekim zemljama.

— Osim toga prodavac papira može da smanji broj vrsta formata koje mora da drži na skladištu na dva ili najviše tri, što doprinosi ogromno i ekonomičnosti i uštedi na prostoru za skladištenje.

— Štamparije mogu da obezbede bolje snabdevanje sa manje troškova. Troškovi skladištenja su smanjeni samim tim što Je potrebno skladištiti samo najveće formate različitih vrsta papira a manji formati se dobijaju deobom do željenog formata.

— Sistem ISO omogućava lakše upoređivanje osnovnih težina različitih tipova papira što je vrlo važno za štampaTije. — Međunarodno usvojena standardna mikrofiša je format A 6 (105 mm x 148 mm). Pomoću ove fiše može se prenositi informacija iz jedne sredine u drugu, standardizovanim fokalnim dužinama uz minimalni utrošak vremena i rada.

— Standardizacija formata papira ne sputava slobodu umetnika. Projektanti su ustvari bili na čelu pokreta za uvođenje standardizacije.

Profesionalni grafički umetnici tvrde da sloboda primene bilo kod formata papira ne pomaže uopšte stvaralaštvu već ga čak sputava. ISO Press service, Ref. No. 264 14 Januar 1975.

vagona u drumska vozila i brodove. Veliki konteneri ISO mogu biti transportovani vazdušnim putem zahvaljujući dostignućima u gradnji gigantskih transportnih aviona.

Avioni su izloženi promenama pri kretanju (ubrzanju i usporenju), kako na zemlji tako i u letu. Na zemlji, promene pri kretanju dolaze od različitih mogućnosti u pogledu rasporeda tereta, kretanja točkova aviona, stanja površine staze za poletanje i staza za rulanje, funkcionisanja amortizera, elastičnosti čitave konstrukcije, potiska, promena položaja, kočenja, relativne brzine vetra itd.

U vazduhu, ove promene pri kretanju dolaze od mnogobrojnih različitih uticaja, navedenih gore, kao i od promene visine i brzine, ljuljanja, poniranja i bočnog zanošenja. Ovo su samo neki od niza uticaja koji su uzeti u obzir prilikom izrade standarda ISO 1946/VII. Ovaj standard utvrđuje osnovne tehničke uslove i propisuje ispitivanja kontenera ISO za vazdušni transport iz serija 1A, 1B, IC i