JUS standardizacija

421

na vozilu, dizel-električni sistem za jednosmernu struju i elektronska aparatura za upravljanje. Istovremeno su se pojavili novi problemi, usled sve većih brzina električnih vozova, a naročito problemi u vezi sa električnim kočenjem i oduzimanjem struje sa voda. Ovo je dovelo do pokretanja revizije postojećih publikacija i rada na novim publikacijama. Revizija Je počela 1963. godine, a zatim je TC 9 odlučio da se tri postojeće publikacıje pretvore u jednu i da se prilagode napretku tehnike uvođenjem, između ostalog, motora sa isprekidanom strujom i generatora naizmenične struje za dizel-električne lokomotive. Na taj način, pojavila se 1971. godine publikacıja fundamentalnog značaja, br. 349: »Pravila za rotacione električne mašine za železnička i drumska vozila«. Pored definicija i uslova rada, ova publikacija sadrži devet delova od velikog značaja, koji se odnose na ispitivanja. Osim toga, do pojedinosti su opisane razne metode koje se preporučuju za određivanje stepena iskorišćenja. Ovaj dokument je objavljen uz potpunu saglasnost 19 nacionalnih komiteta IEC vodećih zemalja sveta ı Međunarodne železničke unije (UIC).

Tehnički komitet 9 nije zanemario ni ostale važne teme koje se odnose na električnu vuču. Transformatori i pri-

gušnice za električnu vuču obuhvaćeni su u publikaciji 310 iz 1969. godine, električni aparati za vuču u publikaciji 77 iz 1968. godine, a omski otpornici, uključeni u pogonska strujna kola vozila sa električnom vučom, obuhvaćeni su u publikacıji 322 iz 1970. godine. . Počevši od 1970. godine izvršeno je preformiranje radnih grupa tehničkog komiteta 9, a na sastanku u Rimu iste godine izmenjena je donekle aktivnost komiteta, koja je postala Još zanimljivija zbog velikog broja i raznovrsnosti pitanja kojima se bavi. Poznato je npr. koliko su značajna ispitivanja pre stavljanja završenih motornih vozila u rad. Zbog toga su objavljena pravila, najpre za vozila sa električnom vučom čiji se motori direktno napajaju iz električne mreže, objavljena u publikaciji 165, 1973. godine, a analogna pravila za vozila sa termičkim motorima i sa električnom transmisijom obuhvaćena su u publikaciji 490 iz 1974. godine. Što se tiče ispitivanja, ova se mogu podeliti u tri grupe: — ispitivanja posle završavanja, | — ispitivanja pri prijemu, koja mogu biti izvršena ili na Jednom uzorku datog modela (iipska ispitivanja) ili na svim primercima istog modela (serijsko ispitivanje)