JUS standardizacija
savetovanje o sistemu obezbedenja i zaštite kvaliteta u prometu sa aspekta standardizacije
Dr Milan Spasić, dipl. ing.
Jedan od osnovnih ciljeva standardizacije odnosi se na zaštitu potrošača ı zaštitu interesa društva, posebno u pogledu bezbednosti, zaštite Života i zdravlja, kao ı davanje garancije kupcima da proizvodi koje kupuju imaju kvalitet koji odgovara predviđenim normama.
Proizvođači, trgovina ı potrošači predstavljaju tri glavna ı međusobno povezana faktora u prometu proizvoda i usluga. Prva dva učesnika (proizvođači i trgovina) imaju zakonske ı praktične mogućnosti da štite svoje interese jer imaju svoje organizacije, raspolažu sistemima koji omogućuju ekonomično projektovanje, izradu, transport, uskladištenje, prodaju. Potrošači, na žalost, zbog neorganizovanosti nisu u mogućnosti da se zaštite od grešaka proizvođača i trgovine, pogotovo što zakonima i propisima nije uspešno regulisan organizovan sistem zaštite kvaliteta ı potrošača. Delatnost inspekcije, koja treba da štiti potrošača, ograničena je, posebno u odnosu na proizvode trajnije upotrebe i veće vrednosti, a organizacije potrošača nemaju mogućnosti da deluju na drugi način, izuzev na političkom polju. Slična je situacija i pri donošenju standarda. Potrošači ı trgovina, kao faktori u lancu prometa proizvoda, nisu do sada bili aktivni učesnici pri donošenju standarda.
Poslovi na zaštiti kvaliteta proizvoda u prometu ı zaštiti potrošača nove su delatnosti Jugoslovenskog zavoda za standardizaciju, koje tek treba da se aktiviraju. Da bi se ovi poslovi uspešno obavili potrebni su organizovan i prostudiran sistem ı zakon koji omogućuje da se sistem sprovode.
Pri razradi sistema obezbeđenja i zaštite kvaliteta, kao i njegovog regulisanja zakonom, moramo poći od međunarodnih standarda i međunarodnih sistema, jer se Jugoslavija kao potpisnik odgovaraJućih međunarodnih konvencija mora uklapati u njih. Otvaranje prema inostranstvu treba da omogući uklapanje Jugoslavije u međunarodne sisteme zaštite ı kontrole kvaliteta ı da olakša razmenu naše robe, što u isto vreme nameće i
obavezu da pri izgrađivanju našeg sistema sledimo međunarodne norme ı dogovore.
Prethodna razmatranja uticala su na Zavod da organizuje savetovanje o obezbeđenju i zaštiti kvaliteta u prometu sa aspekta standardizacije. Namera je bila da se savetovanjem približimo izgrađivanju konačne koncepcije sistema, ozakonjenju ove koncepcije kroz novi Zakon o standardizaciji i pronalaženju puteva da na demokratski način, putem dogovaranja, najlakše pristupimo sprovođenju sistema.
U ovu svrhu za savetovanje smo izradili Informaciju O sistemu zaštite kvaliteta u prometu koja obrađuje predlog sistema, njegove elemente i funkcije, Predlog načina regulisanja zaštite kvaliteta, sadržan u nacrtu Zakona o standardizaciji u kome se kroz pojedine tačke reguliše sistem zaštite kvaliteta, Koncepciju o stvaranju i funkcionisanju tehničkih odbora čiji se rad zasniva na principu dogovaranja zainteresovanih delegiranih predstaynika svih struktura i struka u našem društvu.
Savetovanje, koje je održano 11. i 12. novembra 1975. godine, u zgradi SIV-a u Beogradu, ispunilo Je sva očekivanja. Bilo je prisutno 170 učesnika, od kojih je 33 učestvovalo u diskusiji na plenarnim sednicama. Interesantna i živa diskusija bila je na posebnom sastanku sa predstavnicima neutralnih institucija za ispitivanje, na kome Je tretiran njihov status u nacrtu Zakona o standardizaciji. Diskusije su doprinele da se problemi detaljnije razjasne i prošire.
Diskusija na savetovanju dala je novu dimenziju obezbeđenju u zaštiti kvaliteta, usmeravajući napore standardizacije na paralelno donošenje standarda, na obezbeđivanje kvaliteta u proizvođačkim organizacijama, na stvaranje sistema ı podsistema kontrolisanja i razvoja kvaliteta i metoda rada, kao i sistema i postupaka za zaštitu kvaliteta proizvoda u prometu i zaštitu potrošača.
Zaključci savetovanja su jedinstveno doneseni i podržavaju prihvatanje predloženog sistema obez-