JUS standardizacija
Ustav SFRJ potencira povezivanje radnih ljudi i građana, organizovanih u mesnoj zajednici ı na drugi način, sa organizacijama udruženog rada, samoupravnim organizacijama 1 zajednicama, radi ostvarivanja njihovih zajedničkih interesa i potreba.
Nacrt Zakona o udruženom radu bliže određuje načelo o zaštiti potrošača i korisnicima usluga kao i načelo njihovog organizovanja radi zaštite interesa i ostvarivanja uticaja na razvoj proizvodnje 1 odre-– đenih delatnosti koje zadovoljavaju njihove potrebe.
Polazeći od ovih stavova, sadržaja izloženih referata i diskusija, učesnici savetovanja su zaključili da u daljem radu treba sprovoditi sledeće akcije:
1. Preventivnim delovanjem u osnovnim organizacijama udruženog rada i svim drugim složenijim oblicima udruživanja rada, gde se kvalitet ostvaruje i ugrađuje u proizvod i usluge, treba raditi na poboljšanju planiranja, projektovanja, konstrukcije, tehnologije, metoda rada kontrole kvaliteta, samoupravne organizacije, obučavanja kadrova itd.
Osnovni nosioci ovih zadataka freba da budu radnici u udruženom radu. Značajnu ulogu u ovome imaju standardizacija i društveno-stiučne organizacije.
Delovanjem na kvalitet u proizvodnji utiče se na ekonomičnost privređivanja, produktivnost, ostvarivanje optimalnog nivoa kvaliteta i na racionalno ponašanje udruženih radnika koji, kao proizvođači i potrošači, u uzajamnoj zavisnosti i povezanosti, treba da se izbore za shvatanje i praksu da dohodak ne treba sticati putem zidanja cena ili snižavanjem kvaliteta svojih proizvoda i usluga, već većom produktivnošću rada, efikasnošću i boljim kvalitetom.
U proizvodnji kvalitet izrade treba da bude jedna od osnova raspodele prema radu i dugoročnih poslovnih odnosa.
2. Delovanjem u prometu na proizvode i usluge, zakonskim regulisanjem, projektovanjem i sprovođenjem potrebnih mera i organizovanim nadgledanjem kvaliteta treba efikasno uticati na odstranjivanje iz prometa proizvoda ili usluga koji ne zadovoljavaju propisane zahteve u odnosu na kvalitet. Pri ovome posebno treba regulisati proizvode i usluge čija upotreba može da ugrozi zdravlje i život čoveka, čovekovu sredinu, bezbednost zemlje, vredna materijalna i kulturna dobra i sl.
Ovo treba ostvariti samoupravnim sporazumevanjem, društvenim dogovaranjem, ugovorima, zakonima, tehničkim propisima, standardima i ostalim aktima, kontrolisanjem kvaliteta u prometu, a posebno sistemima. atestiranja, znakova kvaliteta i uporednih ispitivanja.
Takođe treba obezbediti uslove za uspešniji rad i koordinaciju aktivnosti inspekcijskih službi radi obezbeđivanja potrošača od nekvalitetnih proizvoda ı usluga.
203
3. Samoupravnim sporazumevanjem, a u potrebnoj meri ı zakonima, propisima i standardima regulisati: garantni rok, obavezu obezbeđenja rezervnih delova ı servisa za ceo radni vek proizvoda, način reklamiranja i zamene neispravnog proizvoda, pakovanje, skladištenje, označavanje itd.
4. Asocijacije privrede, samoupravne interesne zajednice u privrednim 1 društvenim delatnostima, kao 1 veliki sistemi (PTT, železnica i dr.) treba da se posebno angažuju na obezbeđenju kvaliteta i zaštiti potrošača u toku stvaranja kvaliteta (preventivno) ali isto tako ı u toku prometa i eksploatacije. Komisije, odbori, saveti ili druge forme organizovanja, pri ovim asocijacijama i zajednicama, treba da obave koordinaciju ı usmeravanje na području kvaliteta, obrazovanja kadrova za kvalitet ı iniciranje određenih akcija za unapređenje kvaliteta, praćenje pozitivnih dostignuća i dr.
5. Organizovani potrošači kroz Mesne zajednice, Konferencije potrošača ı druge oblike organizovanja potrošača treba da utiču prvenstveno na odnose u prometu ı eksploataciji proizvoda preko svojih predstavnika u komisijama i organima prilikom donošenja regulativnih akata i drugih odluka, odgovarajućih društvenih dogovora u ovoj oblasti, kao ı učestvovanjem u formiranju ı kontioli cena na osnovu Samoupravnih sporazuma sa proizyođačima roba, prometnim organizacijama i VIšiOcima usluga.
Potrošači preko svojih organizacija treba aktivno da koriste sve zakonske mogućnosti i preduzimaju potrebne mere kada su ugroženi njihovi interesi.
6. JUSK ı društva za unapređenje kvaliteta republika i pokrajina treba da preduzimaju najšire akcije na unapređenju kvaliteta i zaštiti potrošača kao:
— Regulisanje nivoa kvaliteta proizvoda ı usluga kroz propise ı standarde, stručnim delovanjem i radom u granskim sekcijama ili posebnim stručnim komisijama.
— Razvijanje ı unapređenje organizacije ı metoda rada kontrole kvaliteta u skladu sa načelima Ustava, a u cilju ostvarivanja integralnosti ı obezbeđenju kvaliteta, povećanja efikasnosti i ekonomičnosti rada.
— Učestvovanje pri rešavanju ı delovanje na Tešenja pri donošenju samoupravnih, društvenih i drugih regulativnih akata kojima će se u prometu i eksploataciji zaštititi potrošač, ali ı obezbediti ekonomično poslovanje proizvođača.
— Obrazovanje kadrova za sva područja projektovanja ı kontrolisanja kvaliteta, kao i za informisanje, obrazovanje i vaspitavanje potrošača u odnosu na kvalitet.