JUS standardizacija

poljoprivrede i prehrambene industrije. Treba istaći da je predstojeći posao obiman i da zahteva veće zalaganje da bi se postigli željeni rezultati.

Videli smo da je najveći broj standarda kojima se reguliše kvalitet proizvoda za industrijsku preradu ili standardnih metoda za ispitivanje kvaliteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, iz godina pre 1970, a to znači starijih od 6 godina. Logično je da se svi oni moraju revidirati, odnosno bar podvrgnuti pregledu kako bi se ustanovila potreba za revizijom. Ništa ne stojimo bolje ni sa pomenutim pravilnicima. Od 9 samo dva su iz 1974. dok je 7 doneto u 1963. i 1964. godini. Svih sedam su više puta menjani i dopunjavani. Uz sve ovo treba ponovo reći da su najčešće samo uslovno grupisani što u nekim slučajevima smeta i nalaže brže regulisanje. Ovo posebno važi za neke proizvođe koji su pri donošenju važećih pravilnika bili samo pomenuti, a danas igraju vidniju ulogu.

Sve ovo je imalo uticaja da se otpočne sa donošenjem posebnih propisa za pojedine ili bar uže grupe proizvoda. U skladu sa zahtevima, kako proizvodnje tako isto i nauke, kontrolnih organa pa i potrošača, pokrenuto je pitanje donošenja novih i revizija nekih važećih pravilnika o kvalitetu ovih proizvoda.

Primera radi navešćemo da je u toku donošenje Pravilnika o kvalitetu voća i povrća, kao i Pravilnika o kvalitetu proizvoda od voća i povrća. Do sada je to bio jedan pravilnik. Isto tako je u toku rad na Pravilnicima o: kvalitetu alkoholnih i bezalkoholnih pića i pravilnika o prirodnim mineralnim vodama što je takođe do sada bio samc jedan pravilnik. Pored ovih radi se na pripremi ili je u završnoj fazi i donošenje drugih pravilnika. Istakli smo u početku razliku u donošenju pravilnika i standarda pa bi smo ovde ukazali na to da i

337

pored postojeće mogućnosti, Zavod pokreće široku akciju kod svakog od pomenutih propisa, uključujući veliki broj ljudi i trudeći se da budu obuhvaćene sve potrebne struke kako bi revidovani ili novi propis bio što prihvatljiviji, odnosno da odgovara kako potrošačima tako isto i proizvođačima.

Prema planu rada Zavoda, koji bazira na zahtevima proizvođača, potrošača kao i inspekcijskih organa, u toku narednih pet godina, odnosnc do kraja 1980. god. biće izvršena revizija svih postojećih 9 pravilnika kao i većeg broja standarda. Svakakc da će u ovom radu svuda tamo gde postoje opravdani zahtevi i potrebni uslovi biti donesen novi propis (standard ili pravilnik). Već do sada je sagledano da su potrebe velike što proizilazi iz plana razvoja poljoprivrede. u istom periodu. Poznato je da će poljoprivreda morati da se razvija znatno brže, jer su za to obezbeđena posebna sredstva koja tek počinju da se koriste. Ovo pokazuje da će mnogi od onih propisa koji se donesu ove ili iduće godine za poljoprivredu ili prehrambenu industriju verovatno do kraja petogodišnjeg plana morati da pretrpe određene izmene i dopune. Sve to je uzeto u obzir pri izradi našeg plana rada za naredni period pa sec planira rad na stalnom praćenju ovih propisa kako se ne bi dogodilo da oni postanu kočnica normalnom razvoju ove grane privrede.

Iz izloženog se vidi da je broj propisa, standarda ili tehničkih normativa (pravilnika) kojima se reguliše kvalitet, poljoprivredno-prehrambenih proizvoda nedovoljan.

Isto tako se vidi da je neophodno da se stalno dopunjuje i osavremenjuje propisima koji će imati pozitivan uticaj na dobijanje kvalitetnih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.