JUS standardizacija
157
G. Podsistem prometa
Odredbe zakona o standardizaciji predviđaju da organizacija koja stavlja proizvode u promet mora, pre stavljanja proizvoda u promet, da proveri da li isti odgovaraju uslovima i zahtevima iz propisa o standardima ili tehničkim propisima, internim standardima ili proizvođačkim specifikacijama i da proveravanje izvrši pod uslovima i na način određen tim propisima. Proizvodi se ne mogu stavljati u promet ako ne odgovaraju uslovima propisa, standarda ili specifikacije, po kojima su izrađeni. Propisom se određuje da se proizvodi mogu stavljati u promet samo ako su snabdeveni određenim ispravama, ako su na propisan način deklasirani, označeni odnosno obeleženi. Ovim se obezbeđuje informisanje potrošača o važnim elementima kvaliteta, ali se obavezuju i Dproizvođači da ovim potvrđuju naziv proizvoda, propis, standard ili specifikaciju po kojima je proizvod urađen, karakteristike kvaliteta, način upotrebe i čuvanja proizvoda, rok upotrebe ili vek trajanja i sl.
Zakon je regulisao i problem obezbeđenja i inspekcije kvaliteta proizvoda u prometu. Proizvodi, za koje je to određeno propisima, mogu se stavljati u promet odnosno upotrebljavati samo ako su snabdeveni atestom. Pri ovome se obaveza atestiranja propisuje u slučajevima obezbeđivanja tehničke i konstruktivne Sigurnosti u proizvodnji, izgradnji, upotrebi ili izvođenju radova, bezbednosti, zaštite zdravlja ı života ljudi i imovine ili ako zahtevaju interesi narodne odbrane. U ovim slučajevima je atestiranje obavezno.
Atestiranje može biti i neobavezno, da se obavlja na zahtev preduzeća ili neke druge organizacije, ukoliko iste imaju interesa da za proizvode, radove ili usluge pribave atest (međusobne ugovorne obaveze, zahtevi kupaca u zemlji i inostranstvu, ostvarivanje pogodnosti i prednosti na tržištu, reklama itd.).
Pored atestiranja značajnu ulogu u podsistemu prometa u odnosu na zaštitu kvaliteta imaju znakovi kvaliteta i uporedna ispitivanja, koja su takođe regulisana zakonom i standardima. Zakon o tržišnoj inspekciji daje prava i ovlašćenja istoj da obavlja celokupnu kontrolu sprovođenja zakona i ostalih akata (tehničkih propisa i standarda) koji služe za sprovođenje zakona i da preduzima korektivne akcije i sankGIJC! Obezbeđivanje kvaliteta u prometu prikazano je tabelom 3, na kojoj je dat pregled osnovnih aktivnosti u sistemu i odgovornosti za njegovo
sprovođenje u odnosu na funkcije upravljanja, organizovanja, izvršavanja ı kontrolisanja.
7. Podsistem eksploatacije
· Obezbeđivanje kvaliteta u eksploataciji obavlja
Se:
— Za objekte, postrojenja, uređaje, opremu i druge proizvode, kada je to određeno propisima, obaveznim kontrolisanjem istih od strane nadležnih organa inspekcije ili kontrole, u propisanim vremenskim razmacima. Ovde se posebno radi o merama bezbednosti i zaštie ljudi ili imovine i sl.;
— Za industrijske proizvode trajnije upotrebe, koja je uslovljena posebnim tehničkim svojstvima i načinom korišćenja i održavanja proizvoda: ustanovljavanjem garancije i izdavanjem garantnog lista, čime se za određeno vreme obezbeđuje besplatna popravka i održavanje proizvoda; snabdevanjem svakog proizvoda uputstvom za rukovanje i Održavanje; dostavljanjem, uz svaki proizvod, spiska ovlašćenih servisa; garantovanjem da će se za vreme projektovanog veka trajanja proizvoda obezbediti servisne usluge 1 rezervni delovi.
Koncept podsistema eksploatacije u odnosu na osnovne aktivnosti (politika, i efekti, efikasnost, garancije, reklamacije, servisiranje, rezervne delove, korektivne akcije itd.) u pogledu odgovornosti za osnovne funkcije upravljanja, organizovanja, izvršavanja ı kontrolisanja, prikazan je tabelom 4. Svakako da i ovde organi inspekcije imaju prava pokretanja akcija i preduzimanja sankcija.
8. Društveni dogovor o standardizaciji — metod upravljanja standardizacijom u Jugoslaviji
Na bazi Ustava u nadležnosti Federacije je propisivanje kvaliteta proizvoda, posebno kada je u pitanju obezbeđenje jedinstva jugoslovenskog tržišta. Nadležnosti republika i pokrajina protežu se na donošenje propisa iz oblasti zaštite na radu, zaštite od požara, naftovode i gasovode (u pogledu sigurnosti) itd. Gradovi i opštine takođe imaju nadležnosti za propisivanje određenih zahteva kvaliteta. Veliki sistemi (pošta, vazduhoplovstvo, železnica, brodogradnja itd.) donose propise ili standarde kojima regulišu svoje specifične uslove. Kvalitet mera, jedinice i baždarenje merila regulišu se posebnim propisima. Kontrola uvoza i izvoza poljoprivrednih