JUS standardizacija
150
b. Osnovi sistema
Sistem obezbeđenja kvaliteta je s obzirom na ciljeve, podeljen na četiri podsistema: regulative, proizvodnje, prometa i eksploatacije.
Da bi mogao da funkcioniše sistem mora da dobija ulazne informacije, da se u okviru sistema iste obrađuju i kombinuju sa informacijama unutar sistema 1 da se kao izlaz iz sistema ostvaruju projektovani ili očekivani efekti (slika 1.).
ULAZ U SISTEM Interesi ı potrebe SFRJ
Zahtevi na međunarodnom polju ı razmena
IZLAZ IZ SISTEMA
Proizvodi i usluge društveno opravdanog, potrebnog ı optimalnog kvaliteta. Zadovoljavanje
potreba potrošača
dovoljava potrošače i optimalan je sa gledišta proizvodnje.
c. Funkcionisanje sistema
Sistem obezbeđenja kvaliteta ima svoju tehnologiju funkcionisanja (slika 2.). Na nivou Federacije se definiše društveno opravdani kvalitet, za koji zahteve postavljaju faktori iz okruženja OVOZ Sistema 1 tržište (domaće i inostrano), dok
EKSPLOATACIJA Slika 1. Koncept sistema obezbeđenja kvaliteta
Ulazne informacije se dobijaju na bazi interesa ı potreba SFRJ, a prenose se preko ostalih sistema koji deluju u okruženju sistema kvaliteta (politika, planiranje, tržište, cene, nauka, razvoj 1td.), kao ı na bazi zahteva na međunarodnom planu ili obaveza koje ima naša zemlja u odnosu na inostrane zemlje ili partnere. Stanje sistema se odražava u stalnim aktivnostima koje se obavljaju u pojedinačnim podsistemima, sa ciljem da se na bazi ulaznih informacija i akcija unutar sistema obezbede projektovani rezultati.
Izlaz iz sistema su proizvodi i usluge društveno opravdanog kvaliteta, određenog nivoa koji za-
ga nauka razvija i unapređuje. Zakonodavstvo i standardizacija obavljaju funkciju regulatora društveno opravdanog kvaliteta (zakoni, propisi, naredbe, standardi, odluke, norme kvaliteta i sl... Preduzeća proizvođača na bazi zakona i propisa sa jedne strane, i rezultata nauke, razvoja, tehnologije i sl., sa druge strane, projektuju, izrađuju i kontrolišu proizvode. U prometu se obavlja nadgledanje kvaliteta, a potrošači pri eksploataciji koriste efekte ostvarenog, kvaliteta. Organi inspekcije kontrolišu izradu i kvalitet proizvoda u fazama njegovog stvaranja, prometa i eksploatacije. Svi učesnici u sistemu obezbeđenja kvaliteta povezani su međusobno