JUS standardizacija

Pravo na označavanje proizvoda znakom kva- ,

liteta JUS stiče se na osnovu odobrenja Jugoslovenskog zavoda za standardizaciju. Odobrenje daje Zavod na osnovu pismenog zahteva zainteresovane organizacije udruženog rada i to za proizvode za koje se utvrdi da

imaju propisane karakteristike kvaliteta utvr-.

dene jugoslovenskim standardima i ako su

ispunjeni sledeći uslovi:

— Da je Jugoslovenski zavod za standardizaciju utvrdio da podnosilac zahteva, s obzirom na proizvodnu opremu, organizaciju procesa proizvodnje, stručnu spremu radnika i druge uslove, može u proizvodnji postizati i održavati nivo kvaliteta predviđen jugoslovenskim standardima i

— Ako podnosilac zahteva pismenim putem preuzme obavezu da će u proizvodnji tog proizvoda u svemu primenjivati odgovarajuće jugoslovenske standarde i omogućiti nesmetano obavljanje kontrole u vezi s tim proizvodom.

5. Koncept sistema uporednih ispitivanja

Novi Zakon o standardizaciji predviđa da se uporedna ispitivanja proizvoda i usluga iste vrste i namene, radi ocenjivanja karakteristika kvaliteta i saopštavanja rezultata takvih ispitivanja javnosti, ili radi javnog nagrađivanja proizvođača ili proizvoda koji su na osnovu fiakvih ispitivanja ocenjeni kao najkvalitetniji, mogu vršiti na inicijativu organizacija potrošača, pod uslovima i na hačin Koji su određeni za ispitivanje odgovarajućih proizvoda i usluga propisima o standardima, tehničkim normativima, odnosno normama kvaliteta. Laboratorijska ispitivanja proizvoda radi uporednih ispitivanja vrši organizacija koja je za odgovarajuću delatnost registrovana u Jugoslaviji, i koja ispunjava propisane uslove i koju je ovlastio Zavod, a ispitivanja degustacijom i organoleptičkim metodama vrši Kkomisija organizatora uporednih ispitivanja. Ovakvim rešenjem u Zakonu o standardizaciji otklanja se mogućnost da pojedine organizacije, na bazi svojih kriterijuma i internih pravila, vrše upcredna ispitivanja, Droglašavaju pobednike i sl.

6. Koncept garancija, isprava koje brate proizvode u prometu, deklarisania, označavanja i obeležavanja

Organizacije udruženog rada dužne su da proizvode koje stavljaju u promet snabdeju određenim ispravama i podacima, ako je to predviđeno Zakonom o standardizaciji i propisima donesenim na bazi ovog zakona.

215

Industrijski proizvodi trajnije upotrebe, koja je uslovljena posebnim tehničkim svojstvima i načinom korišćenja i održaavnja proizvoda, mogu se stavljati u promet samo ako su snabdeveni qgarantnim listom, tehničkim uputstvom i spiskom ovlašćenih servisa.

Garantni list, tehničko uputstvo i spisak ovlašćenih servisa izdaje organizacija udruženog rada koja je proizvela proizvod, a za uvezene proizvode — uvoznik, odnosno zastupnik inostrane firme.

Garantni list obavezno sadrži: 1) Podatke o proizvodu i o trajanju garantnog roka; 2) Izjavu davaoca garantnog lista da će proizvod u garantnom roku ispravno funkcionisati pod uslovom da se primenjuju cata uputstva za rukovanje; 3) Izjavu davaoca garantnog lista o tome da je obezbedio servisno održavanje i potrebne rezervne delove za proizvod u garantnom roku: 4) Izjavu davaoca garantnog list o tome da će u garantnom roku o svom trošku, što uključuje i troškove prevoza, odnosno prenosa proizvoda, obezbediti otklanjanje kvarova i nedostataka proizvoda U primernom roku, odnosno da će, na zahtev kupca, neispravan proizvod zameniti novim proizvodom ukoliko opravku ne izvrši u odredenom roku; 5) Firmu (naziv) i adresu izdavaoca garantnog lista, firmu [naziv) i adresu Organizacije, odnosno prodavnice koja je prodala proizvod i potpis ovlašćenog radnika. Za industrijske proizvode namenjene neposrednoj potrošnji, rok za otklanjanje kvarova i nedostataka u garantnom roku ne može da bude duži od 45 dana.

Tehničko uputstvo mora sadržavati podatke od uticaja na ispravno puštanje u pogon i upotrebu proizvoda, za otklanjanje smetnji i kvarova, nabavku rezervnih delova, upozorenje na opasnost pri upotrebi prozvoda ako postoji i uputstvo za otklanjanje takve opasnosti, kao i uputstvo za pravilno rukovanje proizvodom pri upotrebi.

Za industrijske proizvode trajnije upotrebe moraju se obezbediti servisne usluge i rezervni delovi u vremenu koje je proizvođač predvideo kao vek trajanja proizvoda pod mnormalnim uslovima upotrebe i uz primenu datih uputstava za rukovanje, računajući od dana prodaje na malo, a za proizvode za koje je obavezna garancija — računajući od dana isteka garantnog roka. Obezbeđenje servisnih usluga i rezervnih delova obaveza ije organizacije udruženog rada koja je proizvela proizvod, a za uvozne proizvode — uvoznika,

_odnosno zastupnika inostrane firme.

Pod deklarisanjem proizvoda podrazumeva se navođenje podataka o proizvodu koji su od

-značaja za kupca, na ambalaži, originalnom