JUS standardizacija

229

no da je broj izdatih holomogacija daleko veći od prikazanog u ovoj informaciji.

Može se primetiti da je najveći broj uverenja izdat u najrazvijenijim zemljama Zapadne Evrope, Saveznoj Republici Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji i Holandiji. Homologacija je postala ne samo formalna obaveza koja proističe iz Primene Sporazuma, već i značajan faktor koji izvanredno utiče na razvoj savremenih motornih vozila u pogledu: obezbeđenja zaštite životne sredine i povećanja aktivne, pasivne i opžte bezbednosti u saobraćaju. S druge strane, homologacija se danas u mnogim zemljama Zapadne i Istočne Evrope koristi kao izvanredno sredstvo za vancarinsku zaštitu domaće industrije i regulaciju uvoza robe iz oblasti automobilske industrije. Velike industrijske korporacije iz vanevropskih zemalja, koje nisu pristupile Sporazumu, napr. iz SAD, Japana i Australije, u cilju obezbeđivanja konkurentnosti svojih proizvoda na evropskom tržištu, svakodnevno vrše homologaciona ispitivanja svojih proizvoda u zemljama ŽZapadne Evrpe u cilju pribavljanja uverenja o homologaciji.

Donošenje novih i usavršavanje prihvaćenih propisa postalo je permanentna aktivnost zemalja koje su pristupile Sporazumu ili ga sprovode u život.

Homologacije je postala značajna preokupacija i evropskih i ekonomskih grupacija ECE i SEV-a. U prethodnom postupku za donošenje propisa vrše se opsežna organizovana istraživanja ne samo u velikim industrijskim istraživačkim centrima, već i u okviru ovih grupacija.

Članice EEZ intenzivno sarađuju na donošenju ECE propisa i paralelno s tim donose i znatan broj sopstvenih propisa koji su najčešće od ECE-ovih. Cilj ovih propisa je svakako, pored zadovoljenja opštih zahteva, koji proističu iz pozitivnih tendencija samog Sporazuma i zaštite zajedničkog tržišta, i

očuvanje konkurentskih interesa domaće industrije. Bilo je pokušaja u okviru VII sekcije SEV-a da ta grupacija izdaje svoje homologacione propise za područje SEV-a koji bi na neki način bili slični ECE-ovim. Na tome se dosta dugo radilo, ali se na kraju odustalo i prihvaćeno je da se aktivno učestvuje u radu na donošenju ECE propisa (Evropske ekonomske komisije). U tom smislu urađeni su obimni zajednički istraživački projekti i obezbeđeni su značajni istraživački kapaciteti. U okviru jstraživačkih organizacija VII sekcije SEV-a prihvaćen je princip koordiniranja pri zauzimanju stavova na sastancima radnih tela ECE. To se čini na taj način što se pre sastanka u radnim telima ECE-a održavaju satanci u SEV-u u vezi sa istom problematikom, na kojima se usaglašavaju stavovi Dpojedinih zemalja i teži se uvek pronalaženju jedinstvenog stava za ECE.

Homologacija je postala ne samo faktor važan za tržišni promet motomnih vozila, njihove opreme i delova i regulator kvaliteta, već i važan faktor u razvoju proizvoda automobilske industrije. Može se sa sigurnošću reći da homologacija u istraživačko-razvojnim poduhvatima zauzima jedno od najznačajnijih mesta. Većina evropskih zemalja, kako na zapadu tako i na istoku, pored toga što primenjuje pravilnike ECE ima u istom cilju jako razvijene i nacionalne propise. Kod odobravanja uvoza automobila i opreme traži se da isti zadovoljavaju, kako ECE propise tako i nacionalne. Mnogi naši proizvođači su već bili u situaciji da ulažu ogromna materijalna sredstva da bi ispunili sve te zahteve za pojedine zemlje.

Očigledan je zaključak da i naša zemlja treba da koristi ove faktore da ne bi došla u situaciju da zaostane u razvoju automobilske industrije i da trpi posledice nelojalne konkurencije iz inostranstva na domaćem tržištu .