JUS standardizacija

290

litet proizvoda, da se prodaja poljoprivredno-prehrambenih proizvoda prema kvalitefu i cenama ne primenjuje. Kod mnogih uzoraka kvalitet proizvoda ne održava cenu; —da je deklaracija koja prati proizvod veoma važan elemenat informisanja potrošača o osnovnim kvalitativnim svojstvima proizvoda. Deklaracija koja prati proizvod treba da pruži pravu i osnovnu informaciju svakom potrošaču o proizvodu koji namerava da kupi. Ispitivanjima se utvrdilo da se često kroz deklaraciju koja prati proizvod daju nepotpuni i netačni podaci. Posebno se zapaža netačnost deklaracije i oskudnost podataka kod uvoznih proizvoda; — da svoju funkciju povezivanja proizvođača i potrošača, preko kvaliteta proizvoda, trgovina ne vrši na sasvim zadovoljavajući način, mada je učinjen vidan napredak u njenoj modernizaciji i efisaknosti;:

—da je opšta pojava da je potrošač nedovoljno i nestručno informisan o kvalitetu proizvoda koji namerava da kupi;

—da u novim uslovima samoupravnog Dpovezivanja proizvodnje, prometa i potrošnje, uloga trgovine, sa akcentom na kvalitetu predstavlja bitan elemenat u podizanju značaja uloge kvaliteta. Trgovinske organizacije »Centroprom«, »Gorica«, »Višnjica«, robne kuće »Beograd« i »Smederevka« na sastancima svojih organa samoupravljanja domele su zaključak da ne ugovaraju »eliminisanje« proizvoda koji ne zadovoljavaju minimum kvaliteta. Aktivno učešće ovih organizacija, u akciji, predstavlja napor, odnosno jedan vid efikasnog uticaja na proizvođače da unaprede kvalitet svojih proizvoda. | kako je dalje rečeno u odlukama ovih organizacija »radi pune afirmacije ove društveno korisne akcije pružiće se puna podrška i saradnja Centru za potrošače i Konferenciji potrošača«.

Ovaj rad na zaštiti potrošača zasnovan je na

blagovremenom i dobrom organizovanju po-

trošača u Beogradu.

U praksi postoje više formi organizovanja

potrošača. Prvenstveno u mesnoj zajednici,

što je jasno s tim da ni ona ne može biti jedini okvir za delovanje potrošača zato Što neki interesi potrošača prelaze okvire mesne zajednice. (Neke trgovinske wrganizacije koje na nivou opštine, grada i šire razvijaju svoju delatnost; to je slučaj i s gradskim saobraćajem, PTT i drugim komunalnim uslugama, proizvodnjom robe šire potrošnje itd.). Zato je u Beogradu od 1970. godine osniva-

njem Gradske konferencije potrošača sači-

njen i koncept organizovanja mpotrošača, a

aprila 1976. godine taj proces je zaokružen

potpisom »Samoupravnog sporazuma O Organizovanju i zadacima potrošača u Beogradu. Organizovanje potrošača izvršeno je na delggatskom principu na osnovu Samoupravnog sporazuma mesnih zajednica o organizovanju i zadacim potrošača u Beogradu, koji su potpisale sve mesne zajednice.

U svim „gradskim i prigradskim opštinama formirane su:

— OPŠTINSKE KONFERENCIJE POTROŠAČA

(jedinstven naziv za svih 16 opština)

Skoro u svim mesnim zajednicama oformljeni su i funkcionišu:

— SAVET POTROŠAČA MESNIH ZAJEDNICA (jedinstven naziv za sve savete potrošača U mesnim zajednicama)

Na nivou grada postoji: — GRADSKA KONFERENCIJA POTROŠAČA

Porast uloge kvaliteta i značaj ocehjivanja : a U sprovođenu određene politike snabdevanja Beograda značajna uloga je data kvalitetu tako da čl. 9, stav 10. Društvenog dogovora o organizovanom snabdevanju Beograda poljoprivredno-prehrambenim proizvodima propisuje sledeće:

— »Da će isključivati iz prometa sve proizvode iz člana 2. ovog Društvenog dOgOVOra, koji po oceni Centra za potrošače, a na osnovu naučnih i organoleptičkih ispitivanja, ne ispunjavaju uslove kvliteta predviđene odgovarajućim pravilnikom i uzansama«.

Na osnovu navedenog Društvenog dogovora i sporazuma sa napred istaknutim prometnim organizacijama iste su u sporazumima sa proizvodnim organizacijama uneli klauzulu koja »eliminisane« proizvode u Centru isključuje iz dalje prodaje.

Već je sve češća pojava da se sklapaju i Samoupravni sporazumi između pojedinih saveta potrošača mesnih zajednica i promoetnih organizacija posebno po pitanju kvaliteta i asortimana robe svakodnevne potrošnje.

— Gradska konferencija potrošača Beograda je zadužila Centar za potrošače samoupravnim sporazumom da obavlja poslove na unapređenju kvaliteta i asortimana proizvoda i usluga i da u tom smislu vodi odgovarajuće akcije i ostvaruje saradnju sa