JUS standardizacija

U sadašnjem trenutku, informacije ko-

je sadrži đeklaracija (date na visećoj etiketi ili na sličan način) nisu dovoljne da bi pružile pravu sliku o kvalitetu i upotrebnoj vrednosti proizvoda. Od dosađašnjih informacija, od neposrednog interesa za kupca bile su ove:

- postupak održavanja i čišćenja pro= izvoda,

= sirovinski sastav proizvoda i

– %* skupljanja proizvoda (napomenimo da su proizvodjači izradjivali odevne proizvođe, sa izuzetkom kupaćih kostima, po veličinama a da nisu uzimali u obzir % skupljanja pri održavanju pa su i kupci, po navici kupovali proizvod veće veličine ako je takav proizvod označen da se u većem procentu skuplja).

Danas se razmatra mogućnost davanja širih informacija o upotrebnoj vrednosti i kvalitetu proizvođa, i pri tome se uzima u obzir da treba istaći ne samo visoki kvalitet već i kvalitet čije vređnosti su niske i loše. Mogle

bi se dati informacije o sledećim kvalitetima: = O postojanosti obojenja (visoka, srednja, obična i niska=loša),

- Oo otpornosti na gužvanje (ocene, prema etalonima od 1 do 5),

– O Otpornosti na skupljanje po liniji šava sa posledicom menjanja estetskog izgleda (ocene, prema etalonima od 1 do 5),

– o vodoodbojnoj impregnaciji, na primer za kišobrane i mantile itd. (prema etalonima), .

- O Otpornosti na dejstvo moljaca i sličnih štetočina, za proizvođe koji sadrže vunena vlakna,

- O Otpornosti na filcanje, za proiz=vode koji sadrže vunena vlakna a mogu se prati u mašini za pranje,

-– O postojanosti beline proizvoda,

- O Otpornosti na pojavu tzv. pilingefekta, na pojavu kvržica i loptica iz vlakana na površini proizvoda.

Takve informacije, bez sumnje kupci= potrošači bi prihvatili. Medjutim akc bi se prihvatile takve informacije ko=je bi se u proizvodnji obavezno prip-= remile, prethodno bi se sačinio dogo=vor o kriterijumima nivoa kvaliteta koji bi bili opravđani kako sa gleđišta proizvodnje tako i sa gledišta interesa potrošača. Neosporno, takav kvalitetni skok u plasiranju proizvo=da zadire i u politiku atestiranja i utvrdjivanja znaka kvaliteta proizvođa. To je posao koji nas očekuje i neće trpeti duže ođlaganje.

pakovanje, transport i skladištenje prazne

limene ambalaže

Jasna Gvozdenović, dipl. ing. Ivan Vujković, dipl. ing. Milivoje Curanović, dipl. ing.

uvod

Manipulacija, unutrašnji i spoljni transport zahtevaju utrošak vremena, kao i veće ili manje angažovanje radne snage, iz čega proizilazi da troškovi raznih transportnih operacija veoma utiču na strukturu cene koštanja finalnog proizvoda. Danas smo suočeni sa sve većom potrebom racionalizacije proizvodnje radi sniženja troškova finalnog proizvoda.

Primena savremene tehnologije, organiza-

cije unutrašnjeg transporta donela bi znatnu uštedu. Time bi se ubrzao ritam

79