JUS standardizacija
izrade i isporuke finalnog proizvoda i sproveo kontinualni tok upakovane ro= be od proizvodjača do potrošača.
Da bi se to postiglo, nameće se potreba većeg stepena mehanizacije i izbora optimalnog sistema za pakovanje i tran=sport. Pretpostavka za racionalno i ekonomično pakovanje, transport, skladištenje limene ambalaže je standarđizacija i tipizacija oblika i veličina limenki
i sredstava za pakovanje i transport (kutije, palete).
pakovanje iimene ambalaže
Da bi se povećala produktivnost u oblasti distribucije prazne limene ambalaže i ubrzala manipulacija u skladištima i u toku procesa proizvodnje, Dotrebno je stvoriti najoptimalnije jedinice za manipulaciju i transport. Ove jedinice su sastavljene od odredjenog broja standardnih pakovanja.
Ovakva pakovanja moraju zadovoljavati sledeće uslove:
– da su namenska tj. da pružaju optimalnu zaštitu u pakovanim limenkama u svim fazama distribucije od proizvodjača do potrošača;
-– da su dimenzionalno uskladjena tj. da pružaju mogućnost racionalizacije manipulativno-skladđišnih operacija i transporta;
- da su mehanički odgovarajuća tj. da imaju malu sopstvenu masu uz dovoljnu čvrstinu, koja pruža mehaničku stabilnost upakovane jeđinice;
- da su ekonomična tj. đa imaju optimalnu cenu,
U proizvodnom ciklusu naše industrije imamo slučajeva velikih neravnomernosti
i neujednačenosti mehanizacije, manipulativno transportnih operacija, što zahteva veliko opterećenje radne snage
i prouzrokuje nisku ekonomičnost transportnog procesa. Da bi se ostvario neprekidni tok i zatvoreni ciklus transporta, neophodna je primena paletizacije
kao i potpune mehanizacije.
Uvodjenjem paletizacije, kao i savremenog oblika manipulisanja, povezuje se
i ujeđinjuje proizvodnja limene ambalaže, transport, sklađištenje i distribu-
cija finalnoq proizvođa. Primenom paletizacije, koja omogućuje ukrupnjavanje manipulativne jedinice, smanjuju se troškovi za oko 30-40 %, i skraćuje vreme manipulacije za oko 6 puta. Osim toga, broj izvršilaca u unutrašnjem transportu smanjuje se oko dva puta.
Od svih paleta koje se upotrebljavaju u transportu od najvećeg značaja za primenu je evropul paleta dimenzija 800 1200 mm koja se koristi za internacio= nalni ciklus transporta. Ove palete se izradjuju od drveta na osnovu standđarda JUS D.F8.020. Takve palete se mogu izradjivati i od talasastog kartona.
Da bi se omogućila primena paleta, neo=phodno je uskladiti dimenzije transportnih jedinica pakovanja, sa najviše upotrebljavanim dimenzijama paleta.
Radi formiranja jedinice transportnog tereta na paleti, neophodno je omogućiti da transportno pakovanje ima tako uskladjene dimenzije da površina palete bude što više iskorišćena tj. najmanje 90 %. Na osnovu toga EPF je preporučio univerzalni modul sistem za spoljne
mere ambalaže od 600 mm x 400 mm. Od strane ove organizacije preporučeno
je da se ove mere mogu smanjiti ili uvećati, delenjem ili množenjem celim brojevima. Na osnovu ovih kriterijuma, dobro uskladjena transportna ambalaža je ona koja pri slaganju pokriva površinu paleta izmedju 93-100 %, slabo uskladjena izmedju 80-92 %, a loše uskladjena od 70-79 S. a
Ispod ovih procenata transportna jeđinica se smatra kao potpuno neprilagodjena paletnom sistemu,
Kao transportna ambalaža za pakovanje praznih limenki koriste se kartonske kutije raznih đimenzija, učvršćene trakama radi ojačanja.
Radi sniženja ukupnih troškova ambalaže, kartonke se mogu đimenzionirati tako da u njih mogu dđa se pakuju i pune limenke tj. konzerve za distribuciju na tržište.
Jedna od mogućnosti je pakovanje prazne limene ambalaže u tzv. boks kutije tj. jedinstvene kutije od talasastoq kartona ojačane na postranim ivicama sa unutrašnje strane, drvenim ojačanjima.
Kao najsavremeniji vid transportnog pakovanja je pakovanje prazne limene
BO) „ya CP MAN E AE IJA D–mu uu O A ADP AGA DA DRBR