JUS standardizacija

ambalaže na paletama sa medjupodovima (tacnama) odđ talasastog kartona i domotavanjem ove kompaktne transportne jedinice steznim folijama ili trakama. Stezna folija ima velike prednosti:

– smanjuje masu paketa tj. pojeftinjuje transportovanje

– smanjuje skladišni prostor i za sirovinu i za gotove proizvode

– održava kompaktnost transportne jeđinice – odlična je zaštita protiv vremenskih prilika (korozija)

= smanjuje rizik oštećenja = lako se otvara

– smanjuje troškove u poredjenju sa drugim vrstama pakovanja.

unutrašnji transport limene ambalaže i manipulacija

Pri manipulaciji sa praznim limenkama, mora se izbeći svako nekontrolisano grubo pokretanje, sudđaranje i pritiskivanje limenki koje može dovesti do trajnih oštećenja i neupotrebljivosti limenki. Pri neregularnim uslovima manipulacije najčešće dolazi do deforma-– cija na rubovima i krivinama rubova limenki. Da bi se to izbeglo potrebno je u unutrašnjem transportu i manipulaciji primeniti mehanizaciju i automatizaciju. Pri unutrašnjem transportu

i manipulaciji sa praznim i punim limenkama najpovoljniji vid je primena konvejera. Konvejeri mogu biti obični, gravitacioni, magnetni i vakuumski. Magnetni konvejeri fiksiraju limenke

i onemogućavaju njihove medjusobne udare i na taj način i deformacije, te se preporučuju kao najprikladniji vid unutrašnjeg transporta.

Unutrašnja manipulacija transportne jedinice (palete sa odgovarajućim pakovanjem) se može obavljati primenom viljuškara. Time se dobija u vremenu i smanjuje broj medjumanipulativnih operacija. Viljuškari mogu biti na električni, dizel i gasni pogon.

U fabrikama prehrambene industrije upotreba dizel viljuškara bez primene odgovarajućih filtara se ne preporučuje, zbog zagadjivanja industrijskog pogona. Ručno pakovanje i ručno raspakivanje, postavljanje ambalaže u kartonke, zah-

teva previše vremena. Da bi se to izbeglo, primenjuju se automatske mašine

za pakovanje koje vreme ove operacije svode na minimum.

Postavljanje i slaganje transportne ambalažne jedinice kao i ručno raspakivanje, pored rizika mehaničkog ošte-= ćenja upakovanih limenki, zahteva veli= ki utrošak vremena i radne snage. Da

bi se ovo izbeglo, postoji mogućnost mašinskog popunjavanja paleta na automatskim i poluautomatskim mašinama za paletizaciju i depaletizaciju. Time se automatizuju operacije slaganja tran= sportnih jedinica na palete, tačno prema unapred datom rasporedu i odredjuje visina slaganja. Paletizator može biti priključen direktno na mašinu za omotavanje palete steznom folijom.

spoljni transport prazne limene ambalaže

Da bi se obezbedio povezani ciklus zaštite prazne limene ambalaže u spoljnjem transportu, potrebno je manipulativne jedinice zaštititi od mehaničkih oštećenja mogućih u toku transporta, kao i od atmosferskih uticaja. Povećana vibracija, udđari i padovi bi mogli dovesti do oštećenja savijenih ivica plašta limenki, a padanje pojedinačnih jedinica pakovanja dovelo bi do trajnih mehaničkih oštećenja i neupotrebljivosti limenki.

Transport praznih limenki se uglavnom obavlja željeznicom, a delimično i kamionima koji predstavljaju najbrži viđ transporta. Jedna od mogućnosti je i transport brodovima kao najjeftiniji vid transporta.

Da bi se izbegli rizici pri transportu, potrebno je izabrati način slaganja paleta u transportnim sredstvima, kako

po visini, tako i po rasporedu pojedinih paletnih transportnih jedinica, da bi se obezbedilo ravnomerno opterećenje kompaknost transportnog sredstva sa Jedne strane i omogućila ušteda u prostoru sa druge strane.

Ako se limenke transportuju kamionima , oni moraju biti zatvoreni ili prekriveni,kako u slučaju nepovoljnih vremenskih prilika ne bi došlo do vlaženja ambalažnih jeđinica /mogućnost korozije limenki/.

81