JUS standardizacija
Služba standardizacije u radnoj organizaciji ima zadatak da formira i da se brine za datoteku materijala i delova. Svako novo unošenje matičnog sloga treba da ide kroz odeljenje standardizacije. Samo u tom slučaju moguće je osigurati jedinstveno imenovanje i identifikacijupojedđinih delova i materijala.
1.5. Centralna kontrola konstrukcione dokumentacije
U proizvodnju može ići samo ona tehnička (konstrukciona) dokumentacija koju je prethodno proverila služba standardizacije. Precizna kontrola nacrta i svakodnevno savetovanje sa konstruktorima, tehnolozima i ostalima u vezi sa Upotrebom materijala i delova bitno doprinosi izradi takvih nacrta koji đe biti upotrebljivi za proizvodnju i koji garantuju nesmetan rad. Dakle treba kontrolisati sve proizvodne nacrte i sastavnice delova kao i sve promene nacrta i sastavnica delova. Kontrola dokumentacije u okviru stanđardizacije, kontroliše naročito sledeće:
a) upotrebu standarda i propisa, internih i ostalih, koji su propisani za upotrebu u radnoj organizaciji;
b) pravilnost identifikacije materijala i sastavnih delova, usaglašenost sa tipizacijskim izborom;
Cc) pridržavanje pravila za crtanje i sadržaja nacrta i sastavnica delova;
d) pridržavanje standarda za crtanje, kotiranje i tolerisanje;
e) označavanje materijala i proizvoda, poluproizvoda i sirovina u crtežima;
f) upotrebu i označavanje propisa za termičku obradu i obradu površina;
g) oznake kvaliteta površina;
n) upotrebu standardizovanih pojmova i mernih Jeđinica.
1.6. Tehničke konsultacije sa dobavljačima U okviru tehničke saradnje sa dobavljačima materijala i delova služba standardizacije vodi početne pregovore, proverava i definiše prijemne propise.
Zahtevi i dogovori se đefinišu u tehničkim prijemnim propisima. Isto tako se u internim propisima navode oznake materijala i proizvođa prema dobavljačima pomoću čega se postiže jednoobrazno komuniciranje na relacijama izmedju dobavljača
i kupca što sprečava eventualne nesporazume. U slučaju reklamacije u vezi sa dobavljenom robom standardizacija može da saradjuje kod provere istinskog stanja i kod komparacije ovog sa propisanim.
Vrlo ugodno za brzi rađ u nabavnoj službi biće predhodno definisanje ekvivalenata kvaliteta kao i materijala i proiz=vođa koji se mogu nadoknaditi za tipizirane materijale i elemente. Jasno da će takvo definisanje zahtevati prethodna testiranja i poredjenje karakteristika upotrebljivosti i pouzdanosti.
Odgovarajući interni standardi definišu odstupanja u pogledu kvaliteta na Osnovu kojih dobavljač mora da obezbedi zamenu proizvođa. Ovaj rad treba da je ažuran inače takva informacija ne služi SVOJoj nameni.
Na kraju treba napomenuti i neophodnost prospektoteke/prospekti, katalozi, tehničke informacije/ za sve tipizirane materijale i proizvode i to od svih dobavljača. Prospektoteka se nalazi u odđelenju za standardizaciju. Služba standardizacije treba da prati i razvoj odredjene privredne grane u svetu, da traži perspektivne materijale i proizvo=djače i sve podatke o njima, i da ih prosledi odgovornim službama u radnoj organizaciji.
1.7. Rezultati
Efikasna saradnja svih do sada navedenih elemenata treba da dd u konačnoj fazi odgovarajuće uštede koje bi se mogle izraziti i u novčanom iznosu. Za taj prikaz poslužiće nam podaci iz literature iz oblasti elektrotehnike. Siemens, oblast medicinskih aparata, navodi u knjizi "Schwerpunkte praxisnaher Normung”" (autor G.Riess) nekoliko slučajeva efikasnosti interne standardizacije koji
bi se u vezi sa prethodnim mogli korisno upotrebiti.
a) U oblasti malih transformatora,posle Jednogodđdišnjeg konstrukcionog rađa i saradnje izmedju razvijenih odeljenja, proizvodnje i komercijale, us-– pelo je da se sastavi standardni niz snage od 5 do 280W koji je sastavljen samo od E i I - jezgra.
Tipizirani su spojni i priključni elementi (letvice,. spojne ušice) kao i kalemovi, izolacioni slojevi i sl. Time se postiglo smanjenje asortimana delova za 78%. Od ondašniih 45 elemenata danas se primenjuju samo još 7 tipova kalemova. Troškovi proizvodnje bili su smanjeni za 37%.
267