JUS standardizacija

O takvim i sličnim slučajevima moglo bi se još pisati. Verovatno bi se takvi slučajevi pronašli i u našim preduzećima što bi išlo u prilog činjenici od kolike koristi može biti dovoljno aktivna služba interne standarđizacije u radnoj organizacigdi... U svakom slučaju moramo biti svesni đa je uspeh moguć samo u slučaju tesne saradnje izmedju konstruktora, tehnologa i proizvodnje.

Standardizacija i vrednosna analiza imaju dakle svoj zajednički cilj da pronadju za sve tehničke i organizacione procese što ekonomi.čnija rešenja koja će doprineti pođizanju produktivnosti. konstituisanje i formiranje službe interne standardizacije u radnoj organizaciji

Organizacija službe interne standardizacije u rađnoj organizaciji predstavlja vrlo kompleksan zadatak koji obuhvata čitav niz momenata kako tehničkih tako

i organizacionih pa čak i psiholoških.

Zato možemo reći da je formiranje službe interne standardizacije interdisciplinarna akcija svih službi u radnoj organizaciji. Faze uvođjenja interne standđarđizacije a naročito rezultati biće vrlo razlićiti i zavise od veličine preduzeća i od ciljeva koje preduzeće sebi postavlja u pogledu ekonomike i svog perspektivnog razvoja.

Ovde će biti razmotren proces uvodjenja službe interne standardizacije u preduzeće mašinskog odn. elektrotehničkog smera. Uvodjenje a naročito formiranje službe standardizacije u radnoj organizaciji ne predstavlja "rad prema meri" već prema do sada pokazanom.

Početak će biti uvek najteži pošto još ne postoji duh standardizacije i ista treba tek da se izbori za svoje

mesto pod suncem. Ne treba očekivati neku naročitu podršku ostalih službi

u preduzeću, i pored toga što će kasnije upravo one najviše dobiti uvodjenjem ove službe. Moramo biti svesni da u standarđizaciji obično svi vide samo ono Što će im kasnije uskratiti slobodu odlučivanja i kreiranja. Zbog toga nije potrebno da se. ponovo podvlači koliko Je u toj početnoj fazi važan pravilan stav rukovodstva radne organizacije.

U svakom slučaju će uvodjenje službe interne standardizacije u preduzeće biti težak zađatak.

Vrlo važna faza u početku biće:

2.1. Odluka samoupravnih organa, O oOsnivanju interne standardizacije. U ovoj fazi treba dati ođaovore na sledeća pitanja: a) šta se očekuje od buduće službe? b) namerava li se realizovati u praksi ono što će ova služba pripremiti?

Cc) na čemu da bazira svoj rad? d) đa li postoji namera da se saradjuje · na širem području stanđardizacije?”' e) da Ii su zagarantovani odgovarajući

kadrovi (barem za početak)?

f) gde će biti služba organizaciono

locirana i kome potčinjena?

Treba pokušati naći odgovore na pos= tavljena pitanja.

šta se očekuje ođ buđuće službe?

Mnogo puta se, naročito manje radne organizacije, odluče da uveđu službu interne standardizacije sa jednim ciljem da ista postavi i vodi standardoteku standarda koji organizaciju direktno pogadjaju. U takvom slučaju je dovoljan minimalan broj saradnika. Dovoljna će biti samo jedna osoba koja će voditi najnužniju administraciju.

U slučaju da se zamislio organ sa širim zađacima koji će. obuhvatati sve službe u preduzeću, ili da se uvođi u nekom manjem obimu računarska obrada, biće potrebni drugačiji pristupi i drugačija materijalna sredstva i prostorije. Možda bi bilo dobro u ovu službu uključiti i aktivnosti koje gravitiraju standardizaciji i koje će biti kasnije obradjene.

Namerava li se u praksi realizovati ono što će pripremiti Služba interne standardizacije?

Kako možda to pitanje nije sasvim na mestu, ipak je odgovor i te kako važan. Pođuhvati standardizacije će naleteti više puta na jak otpor koji će se savladati samo ako ova služba dobije odgovarajuće nadležnosti. Dakle, služba će jeđino tako dobro obavljati svoj posao i imati pozitivne rezultate.

Na čemu da bazira svoj rad?

Vrlo je važna odluka u vezi sa osnovom aktivnosti standardizacije. Jasno je da ovde igra važnu ulogu organizacija preduzeća (OOUR, RO, UOUR). Organizacio-

269