JUS standardizacija
onalnim sistemima atestiranja, kao i multilateralne saradnje sa regionalnim i medjunarodnim sistemima atestiranja.
16. Sistemom atestiranja u Jugoslaviji ostvariti zaštitu jugoslovenskog tržišta od stavljanja u promet proizvođa iz uvoza ili domaće proizvodnje koji po kvalitetu i osobinama kao što su bezbednost pri upotrebi, pouzdanost, trajnost, funkcionalnost i slične osobine ne zađovoljavaju utvrđjeni društveno opravdani kvalitet definisan stanđardđima ili propisima, ili dopuštaju mogućnost ugrožavanja bezbednosti korisnika, nastanka štete ili zagadjivanja životne sredine, ili ne odgovaraju zahtevima zaštite društvenih interesa, kao što su interesi narodne odbrane i samozaštite. U ovom smislu dogradjivati i unapredjivati sistem atestiranja u Jugoslaviji na način koji obezbedjuje ne samo zadovoljavanje domaćih potreba već i mogućnost saradnje i usaglašavanja sistema sa ostalim nacionalnim, regionalnim i medjunarodnim sistemima. U isto vreme sa učvršćivanjem i razvojem sistema atestiranja donositi propise o atestiranju za proizvođe koji su sa gledišta Jugoslavije, i njenog uključivanja u medjunarodni promet, najvažniji i kojima mogu da se ostvare Optimalni efekti.
17. U odnosu na motorna vozila i homologacije delova i uredjaja u okviru pravilnika i sistema Evropske ekonomske komisije, rešavati problem opšte bezbednosti vozila u našoj zemlji, intenzivirati ratifikaciju i sprovodjenje Medjunarodnog sporazuma o homologaciji i uzajamnom priznavanju homologacije opreme i delova motornih vozila i u tom cilju preduzeti mere za:
a) Izradu i donošenje pravilnika o ispitivanju i izdavanju atesta za motorna i priključna vozila koja se serijski ili pojedinačno proizvode, uvoze ili prepDrodaju; b) Primenu ratifikovanih pravilnika o mo- · tohomologaciji, kontrolu saobraznosti proizvodnje opreme i delova motornih vozila sa homologovanim tipom, pripreme za rati.fikaciju do sada neratifikovanih pravilnika i ažuriranje đostavljanja uverenja o prihvaćenim ili odbijenim homologacijama;
c) Sprovodjenje neophodnih istraživanja radi iznalaženja elemenata za efikasno rešavanje problema usklađjivanja dostignutog stepena razvoja proizvodnje ovih proizvoda u Jugoslaviji sa zahtevima koje pred proizvodjače postavljaju pravilnici doneseni u okviru Sporazuma o homologaciji Evropske ekonomske komisije.
18. Ovlašćivanje organizacija za atestiranje u Jugoslaviji koje se bave ispitivanjima proizvođa, postavlja problem da
za izvesne proizvode nemamo organizaciju
koja zađovoljava uslove u pogledu opreme i kadrova da bi mogla da buđe ovlašćena, dok za mnoge proizvođe veliki broj organizacija želi đa dobije ovlašćenje. Veliki broj ovlašćenih organizacija za iste proizvode (medju kojima su većinom proizvodjači) može da dovede do KOmpro=mitovanja sistema atestiranja, koji se bazira na nepristrasnoj kontroli, i da atestiranje pretvori u samoatestiranje, što je suprotno intencijama samog sistema. Ovako veliki broj ovlašćenih orga-– nizacija ne bi mogao da se uključi u medjunarodne, regionalne i ostale nacionalne sisteme atestiranja, pošto od njihove strane ne mogu da buđu priznšte kao ravnopravni i nepristrasni partneri. Zbog toga je potrebno ovaj problem proučiti i izgraditi politiku u odnosu na ovlašćivanje organizacija za atestiranje u Jugoslaviji. (Ovaj zađatak je SIV poverio Saveznom zavodu za standarđizaciju koji treba u saradnji sa Saveznim komitetom za energetiku i industriju, Privrednom komorom Jugoslavije i ostalim zainteresovanim organizacijama i organima, da dostavi pređlog SIV-u do februara 1979. godine. Zadatak je u toku).
19. Konkurentna sposobnost jedne zemlje se iskazuje i kroz kvalitet proizvođa i usluga koje nuđi. Kvalitet se ostvaruje -– ugradjuje u proizvođe i usluge u proizvodnji, na radnim mestima, pa borba za kvalitet u organizacijama udruženog rađa treba da postane prioritetan zađatak celog društva. Pospešivanje ostvarivanja višeg kvaliteta treba sprovođiti kroz organizovan sistem integralne kontrole kvaliteta u organizacijama udruženog rada. Ovaj sistem pri obezbedjenju kvaliteta proizvođa i usluga angažuje sve organizacione grupacije u OUR: marketing, komercijalu (nabavku i prođaju), razvoj, konstrukciju, tehnologiju, proizvodnju, kontrolu kvaliteta, transport, skladištenje. obuhvatajući pri tome faze izrade prototipova, ulazne kontrole, kontrole procesa proizvodnje i kontrole proizvoda u procesu proizvodnje, završne kontrole, kontrole pouzđanosti i funkcionalnosti, kontrole i ponašanja proizvoda na sklađištu, u prometu i u eksploataciji, kontrole ala ta i mernih instrumenata, izbora metođa statističke kontrole kvaliteta, analiza kvaliteta, praćenja i sračunavanja troškova kvaliteta i informacija o devijacijama u bilo kojoj faži razvoja, proizvodnje, prometa ili eksploatacije, kao i informacija o rezultatima pređuzimanja korektivnih akcija na bazi pronadjenih i utvrdjenih neispravnosti.
Sistem integralne kontrole kvaliteta može da pruži optimalnu ekonomičnost poslovanja uz ostvarivanje potrebnog kvaliteta. Medjutim ovaj sistem nije dovoljno izučen u našoj zemlji, posebno sa gledišta mehanizma i regulisanja OVOg Ssistema kroz samoupravne sporazume, kao
302 I_C” Čč S O O _ _____ —