JUS standardizacija

8.

sija i radnih grupa u okviru komisija; ·

– Planiraju rad komisija tako da se,

kada je to moguće, ne duplira posao pri razmatranju istih pitanja na različitim nivoima: nacionalnom, regionalnom i medjunarodnom;

-– Obezbede putem "JUS informacija" i

"JUS biltena" i kada je potrebno pu= tem sredstava javnog informisanja, obaveštavanje o rađu komisija.

U datoj šemi postupka izrađe standarda prikazani su osnovni subjekti koji učestvuju u postupku izrađe. Za svaki ovaj subjekt je prikazan polazni materijal koji prima ođ prethodnog subjekta i materijal koji on treba da, kao rezultat svog rađa, pređa sleđećem subjektu.

Predlog za donošenje standarda sa prvim radnim materijalom predstavlja pismeni predlog za rešavanje ođredjenog zađatka standardizacije koji može da sadrži i prednacrt standarđa. Prvi radni materijal uz predlog za donošenje stanđarđa mogu pripremiti i stručnjaci, odnosno radne grupe, koje odđrede komisije za standarde.

Predlog mora biti u skladu sa srednjo=ročnim planom standardizacije, što proverava stručnjak Zavođa koji prima predlog.

Drugi radni materijal nastaje kao re-

. zultat razmatranja prvog radnog materi-

314

jala koje obavlja pomenuti stručnjak Zavođa, vodeći računa o tome da materijal mora zadovoljiti i druge zahteve: sa pravnog stanovišta, stanovišta uskladjenosti sa već donetim standardima, tehničkim normativima i normama kvaliteta, stanovišta kontrole kvaliteta i atestiranja kao i u pogledu konciznog i jasnog izlaganja, te je dužan đa ovo uskladjivanje sam izvrši.

Pravnoj službi, Grupi za razvoj i Grupi za atestiranje dostavlja se drugi radni materijal sa navodjenjem korišćenih izvora, a po potrebi i drugih podataka i dokumenata na osnovu kojih je izradjen drugi materijal.

Primedbe Pravne službe, Grupe za razvoj

i Grupe za atestiranje, nastaju kao re-

zultat provere od strane ovih službi da li su pomenuta uskladjivanja u drugom radnom materijalu korektno izvršena.

Prvi nacrt standarđa mora predstavljati tekst sa kojim se složila komisija za standarde. Stručnjak Zavođa, kao član komisije, pošto pripremi prečišćen tekst prvog nacrta standarđa, unoseći usvojene primedbe komisije za standarde u tekst prednacrta standarda, dostavlja ga svim članovima komisije za stanđarđe, a uređniku JUS informacija dostavlja tekst anotacije. On se takodje stara da obezbedi dovoljno kopija za sve naknađne zahteve u vezi sa prvim nacrtom standarđa. Overen predlog stanđarđa predstavlja prečišćen tekst predloga stanđarđa koji je usvojila komisija za stanđarđe i ko= ji je pregledao i ođobrio rukovodilac odgovarajuće grupe Zavođa. Dužnost ru= kovođioca grupe je da pre overe proveri da li je stručnjak Zavođa ispravno sproveo postupak za donošenje stanđarda i da li je predlog stanđarđa usaglašen sa već donetim standarđima, naročito iz oblasti date grane.

Unifikaciona komisija kontroliše overen predlog standarda u sklađu sa zahtevima propisanim u posebnom dokumentu o rađu unifikacione komisije.

Posle unošenja ispravki koje uslede na zahtev unifikacione komisije, tekst se u pogodnom obliku pređaje na tehničku obradu. Posebnim uputstvom o načinu rada na jezičkoj i tehničkoj obrađi standarđa definišu se zahtevi koje takav tekst treba da ispuni.

Propis o standardu je pravni akt kojim se određuje pravni status standarđa (obaveznost, datum stupanja na snagu itd.).

· Odeljenje za prevodjenje i tehničku ob-

radu kada je u stanju da zna vreme Za-

vršetka štampanja stanđardđa šalje Pravnoj grupi dopunske pođatke za propis o

standardu, tj. pođatke na osnovu kojih

Pravna grupa može u pređlogu propisa o

standardu tačno određiti đatum stupanja propisa na snagu kao i vreme objavlji=

vanja u "Službenom listu SFRJ".