JUS standardizacija

ispitivanje buke od drumskih vozila i problemi primene ECE pravilnika br. 9

Radovan Šaranović, dipl. ing.

Pravilnik br. 9 - Jednoobrazni propisi za homologaciju vozila u pogledu buke, usvojen u Grupi eksperata za konstrukciju VO= zila (WP 29) u Ženevi, sa početkom primene ođ 1. marta 1969. gođine, ratifikovan je u Jugoslaviji sa početkom primene 24. marta 1972. godine. Prva izmena ovog Pravilnika prihvaćena je na 39. zasedanju

WP 29 u Ženevi (dokument: TRANS/SC1/WP 29/ 268, tačka 45 i 46) sa početkom primene od 17. februara 1974. gođine na predlog Italije, kao zvanični dokument E/ECE/324-E/ /ECE/TRANS/505/A dd. 8/ Rev. 1. Do sada je ovaj Pravilnik prihvatilo 10 zemalja.

Rad na ovom Pravilniku i njegovim izmenama je u nadležnosti Grupe izvestilaca za buku (GRB) kojoj predsedava predstavnik Savezne Republike Nemačke. Ova grupa izvestilaca je sastavljena od predstavnika 10 zemalja potpisnica Sporazuma o usvaja-– nju jednoobraznih propisa za homologaciju opreme i delova motornih vozila (od 20. marta 1958. gođine). U radu ove grupe izvestilaca učestvuju i takozvane nevladine organizacije.

- BPICA, Stalni medjunarodni biro proizvodjača automobila,

- BPICM, Stalni medjunarodni biro proizvodjača motocikla,

– ISO, Medjunarodna organizacija za standardizaciju i druge.

Na 5. zasedanju ove Grupe raspravljalo se o nešto izmenjenoj preporuci ISO/R 362 koJa je prihvaćena od većine članova Radne grupe ISO broj 8 i data na glasanje članovima organizacije ISO. Ova preporuka ISO poslužila je kao osnova za amandman na Pravilnik br. 9, odnosno za tačku 3.1.2 toa amandmana: "Izbor stabilizovane brzine".

Novu tačku 3.1.2, uz ostale amandmane, GRB je predložila za usvajanje Grupi eksperata WP 29 dokumentom TRANS/SC1/WP29/ R.97. Na petom zaseđanju GRB izvestilac Belgije se nije složio sa računanjem srednje vrednosti buke od osobnog vozila koje ima više od 4 stepena prenosa, onako Kkakovijje“”Eovdato” “u. tački 3=5152 35252. Izvestilac Holandije i predstavnik BPICA izrazili su sumnju u ispravnost nOVO predložene metode merenja buke od teret-

nih automobila propisane u tački 3.1.2i 3.2.3 predloga amandmana.

Grupa izvestilaca za buku (GRB) predložila je opšte smanjenje granica buke sa primenom od 1. oktobra 1980. godine. Ove granice su date u tabeli za pojedine kategorije vozila i u poredjenju sa dosadašnjim aranicama prema Pravilniku br.9. Predsednik GRP je dostavio Grupi eksperata za konstrukciju vozila (WP 29) projekt amandmana (serija 02) u dokumentima:

– TRANS/SCI/WP29/R.97 i - TRANS/SCI/WP29O/GRB/3, aneks 1.

Grupa eksperata WP 29 je raspravljala o seriji amandmana 02 na svom 53. zasedanju u Ženevi oktobra meseca 1977. gođine. S obzirom na različita mišljenja eksperata uglavnom o početku primene predložene metode merenja buke i novim (smanjenim) dopuštenim granicama buke, WP 29 je odlučio dđa ponovo raspravlja o predloženim amandmanima na svom 54. zasedanju marta 1978. godine u Ženevi. Tom prilikom su pozvani svi predstavnici zemalja potpisnica Sporazuma da konsultuju OVlašćene laboratorije, proizvodjače i nadležne organe u svojim zemljama i prip=reme konačne stavove o pređloženoj seriji amandmana za 54. zasedanje WP 29.

Predstavnici Italije i Španije izrazili su svoje neslaganje sa tekstom tačke 3.1.2 i 3.2.2 dokumenta TRANS/SC1/WP 29 /R.97, smatrajući ga diskriminatornim za odredjene kategorije vozila.

Predstavnici Velike Britanije i Jugoslavije su izrazili svoja neslaganja sa primenom nove metode merenja buke pravdajući to nedostatkom iskustva u njenoj primeni.

Da bi zauzela odredjen stav na 54. zasedanju WP 29, po pitanju serije amandmana 02 na Pravilnik br. 9, Jugoslavija je obavila uporedna ispitivanja buke za 21 vozilo domaće proizvodnje svrstano u 7 kategorija, prema aneksu 4 Pravilnika br. 9. Ispitivanja vozila, istovremeno metodom iz Pravilnika br. 9 i metođom

iz serije amandmana 02 (dokument TRANS/

327