JUS standardizacija

sistem tipizacije, unifikacije i standardizacije transportnih sredstava

V. Vojnović, R. Šaranović, M. Todorović

referat sa Savetovanja "Standardizacija

ı motorna vozila" održanog 8. decembra 78 u Zagrebu u organizaciji Jugoslovenskog društva za motore i vozila)

Osnovnim odredbama Zakona o standardizaciji ("Službeni list SFRJ", br. 38/77) odredjeni su ciljevi donošenja i primene stanđardđa, tehničkih normativa i normi kvaliteta od kojih za transportna sredstva navodimo najvažnije: obezbedjivanje jedinstva jugoslovenskog tržišta, jedinstva tehničkih i tehnoloških sistema, jačanje odbrambene sposobnosti SFRJ, zaštite života i zdravlja ljudi, životne sredine, zaštite imovine, razvoja i unapredjivanja proizvodnje, tipizacije i unifikacije i racionalnog korišćenja energije. Zbog praktično svih ovih ciljeva,a saglasno zaključcima Saveznog izvršnog veća uradjen je predlog projekta SISTEMA TPTPIZACIJE TI UNIFIKACIJE PRIVREDNIH MOTOR= NIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I NJIHOVIH SASTAVNIH DELOVA I OPREME.

Savezno izvršno veće je na sednici održanoj 9. novembra 1978. godine usvojilo pro= jJekat u smislu da on posluži za samourravno dogovaranje i sporazumevanje i za izradu tehničkih normativa i jugoslovenskih standarda u ovoj oblasti. U skladu s tim SIV je zaključio da se preporuči Privrednoj komori Jugoslavije da,kao prioritetan zadatak, pokrene inicijativu za donošenje društvenih dogovora o sistemu tipizacije

i unifikacije drumskih privrednih vozila

i nJihovih sastavnih delova i opreme.

Na sednici SIV-a održanoj 16. novembra 1978., Veće je naložilo Saveznom zavodu za standardizaciju da ubrza rad na izradi Osnova sistema jugoslovenske tipizacije i unifikacije traktora, kao tehničke osnove budućeg razvoja.

Posebno u pogledu uvoza vozila, rečeno je da je neophodno hitno raditi u dva smera:

sa. jedne strane što hitnije putem samoupravnog sporazumevanja i dđogovaranja OstVa– riti saradnju u cilju daljeg zajedničkog razvoja,a sa druge strane preduzeti sVe odgovarajuće mere za zaustavljanje neus– kladjenog i neodgovornog širenja kooperativnih i drugih veza,kako sadašnjih, tako i potencijalnih proizvodjača transportnih sredstava i opreme u Jugoslaviji, sa inostranim partnerima.

). oktobra 1978. godine održana je prva sednica Koordinacionog odbora Privredne komore Jugoslavije'· za samoupravno Oorganizovanje i udruživanje, na Kojoj su raz= matrani aktuelni problemi samoupravnog sporazumevanja i društvenog Gogovaranja i na kojoj je konstatovano sledeće:

u okviru automobilske industrije, za grupaciju u celini, uradjen je nacrt društvenog dogovora ali je akcija prekinuta jer se proizvodjači vozila nisu složili o potrebama tržišta i podeli programa proizvodnje. Ove informacije, iako su poznate, istakli smo jer ukazuju na raskorak zahteva drušuva i postignutih rezultata kao i na znaćaj ove problematike u pogledu bezbednosti, ekonomike i energetike.

U okviru svoje delatnosti S25 je postupajući po zaključcima SIV-a pristupio reali:zaciji svojih zadataka, polazeći od toga Ja je navedeni projekt sistema osnova, a ne gotovo rešenje za izradu neophodnih tehniČčkih normativa i jugoslovenskih standarda u ovoj oblasti, a po metodologiji koja je propisana Zakonom o standardizaciji.

13