JUS standardizacija

Do sada su uradjeni predlozi tri pravilnixa i to o opštoj klasifikaciji drumskih vozila, o klasifikaciji drumskih motornih vozila i o klasifikaciji traktora. Predlozi ova tri pravilnika poslati su na oko 50 adresa i to organizacijama koje su prijavile svoje predstavnike za rad u stručnim komisijama za regulativu u oblasti vozila kao i onim za koje je SZS ocenio da su zainteresovane. Dokili smo ukupno 15 mišljenja sa primedbama i predlozima. Pored toga u JUS informacijama br. 18 ođd 15. septembra 1978. gođine anotirali smo – stavili na javnu diskusiju ova tri pravilnika čime je široko omogućeno njihovo razmatranje i davanje mišljenja.

Primljena mišljenja u velikoj većini odražavaju konstruktivan prilaz ovoj materiji i sadrže korisne primedbe i predloge. Nažalost, veliki broj organizacija se nije uopšte uključio u ovu akciju a iznosimo da smo dobili i odgovore koji ne sadrže konkretne primedbe već samo uopštena mišljenja. Iznosimo osnovne karakteristike dobijenih mišljenja sa sledećim primedbama i predlozima:

- bilo bi povoljnije istovremeno razmatrati klasifikaciju i kategorizaciju s obzirom da postojeći standard JUS M.NO.010 tretira i jedno i drugo;

-– dat je predlog da se uvede naziv komFibus: = ZboG prihvaćenog naziva put da se drumska vozila nazovu putna a ne drumska vozila:

– da se isključe vozila unutrašnjeg transporta zbog njihove namene.

Ove primedbe i predlozi biće razmatrani na radnoj grupi čiji sastanak je planiran za januar 1979. godine.

Predstoji izrada pravilnika o kategorizaciji vozila,koji se ocenjuje kao veoma važan,jer će on biti podloga i osnova za tehničke normative za unifikaciju i tipizaci= ju. Ističemo da predstoji izrada pomenutog pravilnika jer želimo da u stvaranju Ovog propisa učestvuje što veći broj zainteresovanih organizacija,zbog čega se pozivaju na saradnju društvene strukovne organizacije, naučne institucije, proizvodjači i korisnići. U toj saradnji neophodna je želja da se u datom trenutku realizuju na najbolji način zađaci koje je društvo poverilo Saveznom zavodu za standardizaciju a ne,

da posle godinu dve dana razmatranja i dogovaranja, zaključimo da se nismo složili, a ovakvih slučajeva je bilo do sada. Rezultat nedogovaranja je veoma vidljiv iz pregleda stanja vozila koje je uradilo Op-_ šte udruženje saobraćaja Privredne komore Jugoslavije, jer pokazuje da se danas putevima Jugoslavije kreću 22 marke teretnih vozila, a jasno je kakav to uticaj ima i na opštenarodnu odbranu i društvenu samozaštitu. Stvaranje jugoslovenske tipizacije dato je u projektu kao dugoročni zadatak, bez jednoznačnog rešenja, jer bi kao takvo pre samoupravnog dogovaranja bilo nerealno. I sađa mislimo da će taj proces biti vremenski duži

i da će ići kroz tipizaciju i unifikaciju sklopova, a ne vozila u celini, i putem samoupravnog dogovaranja o razvojnim i proizvodnim programima.

standardizacija — jedan od presudnih činilaca uspešnog

međunarodnog prometa hrane

Prof. dr Dušan Stanković

Savremeno društvo se već poodavno karakteriše proizvodnjom, preradom, čuvanjem i

prometom mnogobrojnih prehrambenih namirnica, i to u najširim medjunarodnim razmerama, po čemu se i zove potrošačko, što u „potpunosti i jeste. To je svakako i logič-

s

3

14 0

na posledica neophodnosti hrane kao presudnog uslova života i bitnog činioca zdravlja, otpornosti, radne sposobnosti i trajanja ljudskog radnog i celokupnog veka. Prema tome, u pitanju je zadovoljavanje osnovne životne i radne potrebe - obezbedje-