JUS standardizacija

ci moraju publikovati. I ispitne metode i administrativni postupci moraju biti takvi da, kada to ima praktičnog smisla, mogu da se sprovedu i na teritoriji drugih zemalja, potpisnica Kodeksa. Ako zemlja uvoznica

tarijat o proizvodu na koji se sistem odnosi, obezbediti kopije pravila o sistemu za druge potpisnice,ako zatraže, uzeti u obzir njihove komentare i kada se pravila usvoje, objaviti ih. Sistemi atestiranja,

prizna da metođe ispitivanja zemlje iZVOZnice daju ekvivalentne rezultate, treba dozvoliti upotrebu takvih metoda iako su različite od sopstvenih.

isto tako moraju biti tako formulisani da u njima mogu učestvovati kako domaći, tako i proizvodi drugih zemalja potpisnica.

Obaveze potpisnica Kodeksa u pogledu sistema atestiranja čiji nosioci nisu organi centralne vlade, su drugostepene, tj. potšen sa tehničkim propisima odnOsno stan- pisnice "su dužne da upotrebe, u razumnim dardima, potpisnici moraju, kada je to mo- granicama, sva svoja raspoloživa sredstva guće: da obezbede" ispunjavanje navedenih obaveza» U slučajevima kada se traži pozitivan doOkaz da je proizvod koji se uvozi usagla-

- verovati deklaraciji izvoznika,

– prihvatiti ateste ili atestne oznake odgovarajućih tela za atestiranje iz zemlje izvoznice,

Kada se radi o sistemima atestiranja koje uvođe medjunarodne organizacije, ti sistemi moraju biti takvi da sve zemlje imaju

podjednake mogućnosti učlanjenja i učešća

- dozvoliti da se ispitivanja izvrše na : ; : u tim sistemima.

teritoriji neke druge potpisnice Kodeksa, U osnovnom delu Kodeksa predvidjena su poglavlja koja se odnose na informacioni sistem i uzajamnu pomoć, kao i poglavlja o izmenama Kodeksa, retroaktivnosti primene Kodđeksa, komitetu za sprečavanje tehničkih prepreka trgovini, o stupanju na snagu Kodeksa i finansijskim pitanjima.

- postupiti kombinujući nabrojane načine.

Ako se ne primeni ni jedan od nabrojanih načina nego se ispitivanja obavljaju na teritoriji uvoznika, tada:

- UVOZni proizvodi se ne smeju ispitivati pod nepovoljnijim uslovima nego domaći u pogledu složenosti, ekspeditivnosti i cene,

Ocenjujući interes Jugoslavije za članstvo u GATT-u treba imati u vidu da su inicijatori izrade Kođeksa moćne industrijske zemlje podeljene u nekoliko izdvojenih grupacija: Sjedinjene američke države, zemlje Evropske ekonomske zajednice, Japan, a zatim Norđijske zemlje, Kanađa, Švajcarska i Australija. Sleđeće grupacije su: zemlje SEV bez Sovjetskog saveza, koji nije učlanjen u GATT i na kraju zemlje u razvoju i nestvrstane zemlje.

- rezultati ispitivanja se moraju staviti na uvid uvozniku, ili izvozniku tako kako bi se mogle preduzeti korektivne akcije, ako se ovi rezultati zatraže,

čuvanju poslovne tajne se mora posve· titi podjednaka pažnja i kađa se radi o stranim proizvodima i kada se radi

o domaćim proizvodima < ; : i Kn ; : - ! Naša zemlja je svakako po svojim interesi-

ma najbliža interesima zemalja u razvoju i nesvrstanih zemalja, kojima Kodeks uglavnom može pružiti koristi.

- svaki potpisnik Kodeksa ima pravo da vrši razumne povremene provere na SVOJOJ terikoriji ,

U Kodeksu je dat pregled obaveza za razne vrste sistema atestiranja: sisteme centralne vlade koji se zasnivaju na tehničkim propisima, sisteme centralne vlade koji se zasnivaju na standardima, sisteme lokalnih vlasti koji se zasnivaju na tehničkim propisima koje one donose, odnosno zasnovane na standardima, medjunarodne i regionalne sisteme atestiranja koji se zasnivaju na tehničkim propisima pri čemu su organi centralne vlade učlanjeni u ove Sisteme, medjunarodne i regionalne sisteme sa lokalnim telima koja su članice, a sistemi su zasnovani na tehničkim propisima, odnosno na standardima.

'"aime, razloge za donošenje Kodeksa trežka tražiti u pokušajima Japana i Amerike da otvore Evropsko zajedničko tržište sprečavajući sve jače formiranje tehničkih prepreka koje ove zemlje sistematski stvaraju. I obrnuto: zemlje zajedničkog tržišta žele otvoren put svojoj robi u Americi i Japanu. Pri tom je konkurencija izmedju Amerike i Japana sve bespoštednija, tako da Je i jednoj i drugoj zemlji u interesu da stvore neka odredjenija pravila igre. Ostale pomenute razvijenije zemlje se žestoko bore da u "razračunavanju divova" ne izvuku deblji kraj.

Najjači adut zemalja u razvoju u pregova-– ranjima oko Kodeksa, imajući u vidu kadrovske i druge nedostatke, leži u njihovoj brojnosti i pretnji da će ostati van Kodeksa zbog ovih nedostataka ukoliko se ne uvaži činjenica da one nisu spremne da ravnopravno ispunjavaju obaveze Kodeksa i ukoliko im se ne pruži odgovarajuća pomcć.

Pored opšte obaveze da ovi sistemi ne smeju stvarati prepreke trgovini definisan

Je i veći broj posebnih obaveza. Ove obaveze su slične prirođe kao i obaveze u pogledu tehničkih propisa: da potpisnice moraju blagovremeno objaviti da će uvesti sistem atestiranja, obavestiti GATT sekre-