JUS standardizacija
mesto, uloga i zadaci privrednih komora u obezbeđivanju
kvaliteta
Dr Vera Knežević
Peferat saopštem na savetovanju "Opganizovanje ı upravljanje integralnim kvalitetom protzvoda”
Izlazak naših proizvođa na inostrano tržište i susret sa oštrom medjunarodncm konkurencijom pretpostavlja i susret sa saznanjem koje je već postojalo u zemljama tržišne privrede, da je kvalitet proizvoda i usluga faktor od prvorazrednog značaja za razvoj nacionalne ekonomije svake zemlje. Zbog toga·se sa razvojem inđustrije naše zemlje ulažu veliki napori da se obezbedi konkurentnost naših proizvoda kako bi se ravnopravnije uključili u medjunarodnu razmenu. Kao rezultat tih napora postepeno se poboljšava vrednost odnosa uVOZ — iZVOZ koji je u 1957. godinj Trznosjo!l. 67 "a: u: 19%76:. godini 1,51. Izmeni strukture našeg izvoza naročito je doprineo intenzivan razvoj pojedinih industrijskih grana, koje beleže stalan porast plasmana svojih proizvođa. Tako je, na primer, vrednost odnosa uvoz - izvoz u hemijskoj inđustriji biosu? 1957. dGodini 257: dar bi u 197:6- godini opao na 2,23. Izrazito poboljšanje ovog odnosa zabeleženo je u industriji mašina i transportne opreme gde je taj odnos u 1957. gođini bio 6,33, a u 1976.. godini samo 1,33.
Potreba za održavanjem i proširivanjem obima plasmana naših proizvođa na inostranom tržištu nametmila je našoj privredi obavezu da se prestrojava, uklapa i razvija na principima ostvarivanja integralnog kvaliteta, odnosno integralne kontrole kvaliteta koja prema definici-
Ji predstavlja: "efikasan sistem za integrisanje svih napora na razvijanju kvaliteta, održavanju kvaliteta i na unapredjenju kvaliteta od strane različitih grupa proizvodne organizacije, sa ciljem da se obezbedi proizvodnja i servis na najekonomičnijem nivou, koji cmogućava pumi satisfakciju kupcu".
Izuzetan značaj kvaliteta proizvođa na plasman, a u vezi s tim i na ostvarivanje dohotka, podizanje ličnog i društvenog standarda, daje pitanju kvaliteta i društvenu dimenziju, pa su akcije
za unapredjivanje kvaliteta proizvođa i usluga u svim zemljama imale široku osnovu. . - , Unapredjivanje nacionalne ekonomije zahteva novi kvalitet privredjivanja, a njegova osnovna pretpostavka je razvijanje produktivne i konkurentne sposobnosti na domaćem i inostranom tržištu, i u sklopu te pretpostavke kvalitetu proizvoda i usluga kao faktoru efikasnijeg privredjivanja pripada posebno mesto. Kvalitet proizvoda i usluga zbog društvenog i privrednog značaja ne može biti tretiran kao problem lokalnog značaja ograničen na jednu privrednu organizaciju, ili neku užu asocijaciju, već daleko šire kao problem regiona u kojem deluje privredna organizacija i kao problem privređe jedne zemlje i svetske privređe u celini. Stoga se može reći da je kvalitet proizvođa
41