JUS standardizacija

koje je ovlašćena organizacija obavezna da prijavi (posebno u odnosu na organizacione i kadrovske promene kao i stanje opreme).

Ovlašćene organizacije dostavljaju redovno Saveznom zavodu za standardizaciju jedan primerak atesta, odnosno izveštaja o ispitivanju ukoliko proizvod nije zađOVOljio propisane zahteve.

Ovlašćene organizacije su dužne da dostavljaju gođišnje izveštaje u vezi sa radom na području atestiranja proizvoda, sa odgovarajućcm analizom svoga rada, problematikocm u poslu i eventualnim predlozima za poboljšanje rađa.

S obzirom na činjenicu da za atestiranje po svakom ođ objavljenih propisa imamo više ovlašćenih organizacija Savezni zavod za standarđizaciju je uveo praksu održavanja sastanka sa ovlašćenim organizacijama (za svaki objavljeni propis posebno) najmanje jeđanput godišnje u cilju

- jedinstvenog rađa na poslovima atestiranja, - razmene iskustava prilikom atestiranja tih proizvođa.

Radi jedinstvenog vodjenja registra izdatih i povučenih atesta kao i eventualne kasnije mehanografske obrađe podataka uradjeno je jedinstveno označavanje atesta.

Ukupan broj polja za označavanje atesta je devet. U prvo i drugo polje unose se slovne oznake grupe odnosno podgrupe, u sledeća dva polja šifra ovlašćene organizacije, a u pet sledećih polja unosi se tekući broj izđatog atesta.

Registar koji se sađa vodi u Zavodu je privremenog karaktera do njegovog konačnog ozvaničavanja.

Sistem objavljivanja registra izđatih i povučenih atesta još nije ustanovljen.

U toku je njegovo definisanje. Izuzev za električne proizvođe koji prouzrokuju radio-frekvencijske smetnje do sađa nije postojalo iskustvo u ovom rađu. Najvero= vatnije će se koristiti postojeća glasila Zavođa u početku, a kasnije ukoliko se za to ukaže potreba može se objavljivati 1 posebna publikacija o proizvodima koji podležu obavezncm atestiranju.

7. Propistvanje visine maknade sa obavezno altestiramje proizvoda

Zakonom o standarđizaciji definisano je da visim: naknađe za obavezno atestiranje proizvođa propisuje Savezno izvršno veće. Postupak propisivanja ove naknađe nije utvrdjen.

Savezno izvršno veće je na prvi predlog Saveznog zavoda za stanđardizaciju tražilo saglasnost za visinu naknađe od odgovarajućeg Opšteg udruženja i Saveznog zavoda za cene. S obzirom na ovo iskustvo

142 m Ios —C:–Z—-q– 11 _·__

Savezni zavođ za stanđardizaciju je ustanovio sledeći postupak:

– uz "Zahtev" za ovlašćivanje zainteresoVane organizacije đostavljaju i svoju kalkulaciju, - dobijene kalkulacije se proučavaju u Zavodu i na osnovu odgovarajuće analize radi se predlog za visinu naknade atestiranja odredjenog proizvoda,

– pređlog se razmatra na sastanku sa OV lašćenim organizacijama,

– Kolegijum Zavođa utvrdjuje predlog i dostavlja ga odgovarajućem Opštem udruženju i Savezncm zavodu za cene,

- na Osnovu dobijenih mišljenja (saglasnosti) daje se pređlog Saveznom izvrŠnom veću,

-– odluka o visini naknađe za atestiranje

objavljuje se u "Službenom listu SPRJ".

Dosađašnje iskustvo na ovom poslu nam govori da je postupak dosta složen i da se odluka o visini naknade dobija znatno posle stupanja na snagu propisa o obaveznom atestiranju.

Do sada su objavljene odluke o visini naknađe za obavezno atestiranje pamuka i Vvune, a u postupku su odredjivanje visine naknađe za ploče iverice, za proizvode ko=Ji prouzrokuju radio-frekvencijske smetnje i električne aparate za domaćinstvo.

8. omtrola ı nadzop nad ovlašđemim oeganmizaciJama Zakonska obaveza Zavođa je da vrši kontrolu i nadzor nad radcm ovlašćenih organizacuda Nadzor nađ primenjivanjem propisa donese-

nih na osnovu Zakona o stanđardizaciji pa

prema tome i propisa o obaveznom atestiranju je u nađležnosti inspekcijskih organa

u republikama cdnosno autonomnim pokraji-

nama i Saveznog tržišnog inspektorata.

Tokom 1979. gođine Savezni zavod za standardizaciju nije vršio kontrolu i nadzor nad radom ovlašćenih organizacija, jer nije postojalo dovoljno iskustvo u rađu ovih organizacija i saradnja sa ovlašćenim organizacijama bila je uglavnom usmerena na dogovaranje oko jedinstvenog sprovodjenja propisa o obaveznom atestiranju proizvoda.

Medjutim, samo na osnovu uviđa u dobijenu dokumentaciju o rađu ovlašćenih organizacija (atesti, izveštaji o ispitivanju i izveštaji o rađu) mogu se konstatovati neujednačenosti u rađu na atestiranju kao i odstupanja u prikazivanju rezultata ispitivanja za iste vrste proizvođa što ukazuje na potrebu hitnog preduzimanja mera za sprovodjenje ove obaveze đa definisani sistem atestiranja ne bi doživeo đevijacije na samom početku sprovodjenja.

Kontrola i nadzor nađ radđcm ov lašćenih organizacija za atestiranje dvostrukog je