JUS standardizacija
nosti od prirode proizvođa — odredjuju proizvodi koji u prometu, poređ garantnog lista, moraju biti snabdeveni i tehničkim uputstvom, i za koje u garantnom roku moraju biti obezbedjeni rezervni delovi i servis za njihovo održavanje i popravke, kao i rok u kome davalac garancije, odnosno ovlašćeni servis, mora postupiti na zahtev imaoca garantnog lista za izvršenje usluga održavanja, odnosno popravke proizvoda.
Kada je reč o servisiranju, valja istaknuti da je Zakon propisao da se servis mora nalaziti u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji, Što, naravno, znači da se servisiranje i organizovanje servisne službe - ne može obezbedjivati i organizovati u inostranstvu.
Istovremeno, Zakon je obavezao proizvo= djača, uvoznika, odnosno zastupnika strane firme da proizvod u prometu, koji je pod obaveznom garancijom, mora da snabde i spiskom ovlašćenih servisa -— ako sam ne isporučuje rezervne delove ili
ako sam ne održava i popravlja te proizvode, Spisak ovlašćenih servisa mora da sadrži: firmu, odnosno naziv, sedište i dru=ge podatke o servisnim radionicama, odnosno servisima koje je davalac garancije ovlastio za održavanje i otklanjanje kvarova i nedostataka proizvoda.
Zakonom je propisano da tehničko uputstvo mora sadržavati tehničke i druge podatke koji su od značaja:
- za ispravno montiranje, puštanje u DOgon i upotrebu proizvoda;
- za otklanjanje smetnji i kvarova; - za nabavku rezervnih delova;
–— za upozorenja na opasnosti prilikom upotrebe proizvoda, ako one postoje i uputstvo za otklanjanje takvih opasnosti;
- za pravilno rukovanje proizvodom prilikom upotrebe; i
- za održavanje proizvođa.
Direktor Saveznog zavoda za standardiza= ciju je ovlašćen da, po potrebi, propiše bliži sađržaj tehničkog uputstva za od-
redjene proizvode.
U pogledu početka važnosti garantnog roka, propisano je da on počinje da teče:
- od dana puštanja u pogon, odnosno od dana predaje proizvođa na upotrebu; ili
- na dan prodđaje proizvodđa na malo.
Razume se, propisom direktora Saveznog zavoda za standardizaciju, biće, pored ostalog, odredjen i početak važnosti garantnog roka - ukoliko se ne bude radilo o proizvođima koji se prođaju na malo.
Ovđe valja naglasiti, ne samo dđa je naveđeno zakonsko rešenje novo u odnosu
350
na dosadašnje stanje, već da će na ovaj način, daleko realnije biti trajanje garantnog roka za one proizvode, koji se, pre početka korišćenja i upotrebe, moraju instalirati i montirati. Ovde
se misli na postrojenja, uredjaje, Opremu i sl., kod kojih, od momenta isporuke (kupovine) do momenta puštanja u pogon, odnosno do predaje na upotrebu, može (zbog instaliranja, montaže i sl.) da protekne značajan periođ vremena, ponekad i duži od garantnog roka za takav proizvod, čime bi garancija, sasvim razumljivo, izgubila svoj smisao.
Garantni list, koji u prometu prati pro=izvode koji su pod obaveznom garancijom; mora sadržavati sledeće elemente i DpDOdatke: 1) firmu, odnosno naziv i sedište dđavaoca garancije;
2) podatke o proizvodu kojima se proizvod identifikuje;
3) izjavu o garanciji i uslovima qarancije: 4) firmu, odnosno naziv i seđište organizacije udruženomw rada koja je proizvod prodala na malo, datum prodaje, odnosno datum puštanja u pDoamon ili pređaje proizvoda na upotrebu i pečat i potpis ovlašćenog radnika - prodavca;
5) trajanje garantnog roka.
Pored napređ pobrojanih elemenata i DOdataka, davalac garancije može uneti i druge elemente i podatke, s tim Što oni ne smeju biti u suprotnosti sa Zakonom O standardizaciji i propisima donesenim na osnovu tog zakona.
Garantni list, tehničko uputstvo i spisak ovlašćenih servisa izdaje:
— organizacija udruženog rada — za Dproizvode koje je proizvela;
- uvoznik - za uvezene proizvode;
- zastupnik strane firme - za proizvode koji se prodaju sa konsignacionog skladišta. Kada je u pitanju uvoz pojedinih proizvođa, koji se pojedinačno uvoze za račun fizičkih lica, propisano je da spoljnotrgovinska organizacija udruženog rada nije dužna da za takav proizvod izda garantni list i tehničko uputstvo, a isto tako, nije dužna da obezbedi rezervne delove, održavanje i opravku.
Navedena zakonska odredba uneta je u Zakon o izmenama i dopunama Zakona O stanđarđizaciji iz sledećih razloga:
Odlukom o uslovima pod kojima fizička lica mogu uvoziti, unositi i primati odredjene predmete iz inostranstva ("Službeni list SFRJ", br. 34/77, 37/78 i 11/79) propisano je da se odredjeni proizvodi (u odluci su taksativno naveđeni) mogu od strane fizičkih lica uvoziti, wnositi i primati samo posred-