JUS standardizacija

stvom organizacija udruženog rađa registrovanih za vršenje poslova SpOljnotrgovinskog prometa.

Kađa je bio slučaj da se radilo O proizvodu koji je pod obaveznom garancijom, navedene organizacije udruženog rada su se teško odlučivale da ih uvoze, jer su time dolazile u obavezu servisiranja, obezbedjenja rezervnih delova i izdavanja tehničkog uputstva za takve proizvode. 2. ROK DO KADA JE OBEZBEDJENO SERVISIRANJE PROIZVODA

Ovim zakonskim institutom zamenjen je dosadašnji institut — vek trajanja proizvoda. Osnovni razlog, koji je, pored ostalog, zahtevao ovu zamenu, sastojao se u tome što je vek trajanja proizvoda odredjivao proizvodjač, a što je u praksi — kako će se to videti iz daljeg izlaganja -— stva-– ralo odredjene teškoće.

U Zakonu o izmenama i dopunama Zakona O standardizaciji, rešenja ovog instituta su sledeća:

1) rok od kađa je obezbedjeno servisiranje može se propisati "za tehnički složene inđustrijske proizvode trajnije upotrebe, čija je upotreba uslovljena tehničkim svojstvima, načinom korišćenja i održavanja" ...

Da bi se, znači, za jedan proizvod mogao propisati rok do kađa je obezbedjeno servisiranje, potrebno je kumulativno:

- da je tehnički složen; - da je industrijski proizveden;

- da je namenjen trajnijoj upotrebi, to jest da se ne istroši prilikom jedne ili nekoliko uzastopnih upotreba;

-– da je upotreba tog proizvođa uslovljena njegovim tehničkim svojstvima;

- da je upotreba tog proizvođa uslovljena načinom na koji se on koristi; i

- da je taj proizvođ potrebno održavati u toku upotrebe na ođredjeni način.

2) rok do kađa je obezbedjeno servisiranje proizvoda dužan je da utvrdi:

- domaći proizvodjač, odnosno organizacija udruženog rađa koja je proizvela proizvod;

- za uvezene proizvode -— uvoznik, odnosno zastupnik strane firme.

3) navodjenje utvrdjenog roka do kada je obezbedjeno servisiranje proizvođa, vrši se u tehničkom uputstvu ili u deklaraciJJ 4) za vreme trajanja roka obezbedjenog servisiranja, proizvodjač, uvoznik,odnosno zastupnik strane firme, dužan je da obezbedi:

–- servis za održavanje i popravku tOg proizvoda; - rezervne delove, pribor i druge proizvođe koji su neophodni za normalno korišćenje tog proizvođa prema njegovoj nameni;

5) u vreme obezbedjenog servisiranja pro-

izvođa, za proizvode koji se mogu stavljati u promet samo ako su snabdeveni garan-

tnim listom i tehničkim upustvom - uraču-

nava se vreme trajanja garantnog roka.

Napređ je istaknuto da je "vek trajanja proizvoda" utvrdjivala organizacija udruženog rađa koja je proizvod stavljala u promet (proizvodjač, uvožnik, odnosno zastupnik strane firme). Ovakvo zakonsko rešenje nije dalo odgovarajuće rezultate, jer su u praksi nastajale dileme u vezi sa tim da li za neki proizvod treba ili ne treba utvrdjivati taj vek, za isti proizvod utvrdjivan je različit vek traJanja i slično. Ako se tome doda da utvrdjivanje veka trajanja proizvoda nije odqovaralo organizacijama udruženog rada koje su u takvoj obavezi bile (poOgOtOVO

spoljnotrgovinskim organizacijama udruženog rađa) zbog obaveze servisiranja i obezbedjenja rezervnih delova, onda nije teško zaključiti (a to je i praksa potvrdila) da su dileme stvarane i tamo gde ih faktički nije ni bilo.

Da li, medjutim, treba bilo kome dokazivati ekonomski značaj ovog zakonskog instituta? Da li se zna na kakve su sve teškoće nailazile proizvodne organizacije udruženog rada zbog nemogućnosti nabavke rezervnih delova i nemogućnosti održavanja i popravki tih proizvoda?

Da li se zna koliko je zbog toga izgubljeno vremena i dohotka, pogotovo kada se ima u vidu da su najčešće u pitanju: postrojenja, uredjaji, oprema i slično?

Otuda se, s pravom, može tvrđiti da je ovaj zakonski institut jeđan od najznačajnijih u Zakonu o stanđarđizaciji.

I upravo rađi njegovog značaja, kao i radi otklanjanja naveđenih dilema, Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o stanđardizaciji ovlašćen je direktor Saveznog zavOda za stanđardđizaciju da svojim propisom odredi proizvode za koje mora biti utvrdjen rok do kada je obezbedJeno servisiranje, kao i najmanje trajanje tog roka.

Razume se, organizacija udruženog rada koja takve proizvode stavlja u promet, može đa utvrdđi i duži rok ođ propisanog do kada je obezbedjeno servisiranje.

U naređnom periodu treba očekivati donošenje napređ navedenih propisa.

Medjutim, pošto se rađi o velikom broju

i različitim vrstama takvih proizvoda, brzina sa kojom će se ovi propisi dono-

351