JUS standardizacija

na bilateralnim i multilateralnim Osnovama. Popis svih sistema za procenu SpOsobnosti i ovlašćivanje laboratorija, pravnih prinuda, restrikcija ili zabrana

koje utiču na rad sistema ovlašćivanja

i mogućnost ili nemogućnost ovlašćivanja stranih laboratorija bio je problem koji je trebalo rešiti odgovorima na drugo pitanje.

Odgovori na ovo pitanje su ukazali na postojanje mnogih sistema ovlašćivanja laboratorija, da neki sistemi ovlašćivanja imaju mogućnost ovlašćivanja stranih laboratorija, neki nemaju, a da u izvesnom broju slučajeva to nije jasno definisano. Mnoge zemlje, iako im to sistemi dozvoljavaju, ne ovlašćuju strane laboratorije pravdajući svoj postupak razmišljanjem da ciljevi njihovog sistema

i njihovi zahtevi ne odgovaraju stranim laboratorijama i da napori u tom pravcu do sada nisu bili opravdani. S obzirom na činjenicu da ovlašćivanje stranih laboratorija nije bilo predmet razmatranja u vreme stvaranja nekih sistema ovlašćivanja, postaje jasno da takvi sistemi ostaju nemi kada je ovaj problem u pitanju. Treće pitanje je zahtevalo da se pruže informacije o zakonima ili propisima čiJe odredbe sadrže specijalne zahteve ili nameću obaveze stranim laboratorijama koje vrše ispitivanja za druge zemlje, kao i informacije O zakonima ili propisima koji se odnose na korišćenje rezultata ispitivanja.

Odgovori na ovo pitanje su u većini slučajeva istakli u prvi plan zahtev da laboratorija mora biti priznata u svojoj zemlji od odgovarajuće institucije za standardizaciju i da mora udovoljiti pravnim zahtevima zemlje, za koju vrši ispitivanja.

Zakoni ili propisi u većini zemalja ograničavaju mogućnost korišćenja rezultata ispitivanja (naročito u reklamne svrhe), a svi bez izuzetka zahtevaju da oni budu poverljivi.

Oslobadjanje od odgovornosti institucija, koje vrše ovlašćivanje i ovlašćenih laboratorija, za nemarnost u radu, je jedna od mogućih prepreka stvaranju i razviJanju sistema ovlašćivanja, a obradjena

je u odgovorima na četvrto pitanje.

Analiza odgovora je pokazala da u nekim zemljama rešenje ovog problema leži u zakonima ili propisima koji, u izuzetnim slučajevima (specijalni državni programi, diskrecione akcije - izdavanje dozvola, odobrenja, itd.), pružaju imunitet ili ograničavaju odgovornost. Neki nacionalni sistemi su definisali obim odgovornosti u dokumentaciji kojom su ovlastili laboratorije ili u sporazumima izmedju sistema.

Kako je u većini slučajeva osoblje koje radi u laboratorijama ovlašćeno po siste-

mu koji je priznala država, pravno posmatrano ono predstavlja državne službenike, te kao takvo podleže krivičnim odredbama odredjenih zakona na nivou države.

Treba naglasiti da je važan faktor u rešavanju problema odgovnosti stepen do kojeg laboratorije imaju obezbedjena finansijska sredstva za troškove reklamacije koje bi nastale kao rezultat povreda i šteta, prouzrokovanih izdavanjem pogrešnih izveštaja o ispitivanju.

Peto pitanje je tražilo informacije o zakonima ili propisima koji se odnose

na priznavanje ili sprečavanje priznavanja stranih sistema ovlašćivanja laboratorija, kao i informaciju O ugOovOrima ili sporazumima kojima su priznati strani sistemi ovlašćivanja. Zakoni ili propisi, koji zahtevaju ispitivanja u ovlašćenim laboratorijama ne govore mnogo O predmetu priznavanja domaćih ili stranih sistema ovlašćivanja. Odredbe zakona ili propisa, koje se odnose na priznavanje stranih sistema ovlašćivanja nastale su kao posledica bilateralnih ili multilateralnih ekonomskih ili vojnih ugovora i sporazuma, koji se najčešće odnose na specijalne oblasti proizvoda. Isticanje što je moguće bržeg usaglašavanja standarda, metoda ispitivanja, definisanja termina "priznavanje", us-– kladjivanja stranih sistema ovlašćiva-– nja sa zahtevima domaćih zakona, obezbedjenja pravne i finansijske odgoOvornosti u odgovorima na peto pitanje, sadrži u sebi izraz ozbiljne potrebe za stvaranjem sistema ovlašćivanja na medjunarodnim osnovama.

ZAKLJUČAK

Utvrdjivanje postojećih i mogućih prepreka, kao i analiza postojećih nacionalnih propisa je završena sredjivanjem odgovora na Upitnik radne grupe A. Medjutim, odgovori na neka pitanja ukazuJu na to da većina zakona i propisa ne govori ništa o predmetu stvarnog priznavanja stranih sistema ovlašćivanja laboratorija. Problem je, svakako, utvrditi da li sadašnja mirovanja u tim zakonima i propisima stvaraju prepreku takvom priznavanju. Istina je da bi stvarno priznavanje stranih sistema ovlašćivanja, očigledno, trebalo ubrzati stvaranjem zakona koji bi tu problematiku regulisao.

Iz tog razloga Je preporučeno ILAC-u da oformi jednu radnu grupu sa zadatkom da napravi nacrt zakona, koji bi obezbedio stvarno priznavanje.

Potrebno je napomenuti da, osim navedenih pravnih spornih pitanja i problema, postoje komercijalne i političke prepreke prilikom priznavanja stranih sistema OVlašćivanja laboratorija koje imaju za posledicu stvaranje barijera unapredjenju medjunarodne trgovine. Istraživanje načina za prevazilaženje ovog problema sa odgovarajućom garancijom u okviru GATTI-a, takodje, je zadatak ILAC-a.

133