JUS standardizacija
- šta urađiti sa problemom stalne tenđencije u proizvodnji da se proizvedeno predaje u narednu fazu proizvodnog procesa a dđa se pri tom ne vodi dovoljno računa O samom kvalitetu;
-– kako se boriti sa shvatanjem da je jedino kontrola kvaliteta obavezna da otkriva nedostatke na proizvođima u svim fazama njihovog formiranja;
– šta sa stalnim raspravama i nesuglasicama izmedju radnika u oblasti kontrole kvaliteta sa svima zaposlenima takoreći na svim nivoima;
-– problem neđovoljne zainteresovanosti za dogovaranje u cilju ostvarivanja kvaliteta u proizvodnji i uslugama kod radnika koji su uključeni u njihovo ostvarivanje.
Ovi problemi i otvorena pitanja su protivrečni u odnosu na zahteve i odgovornost za kvalitet u proizvodnji i vršenju usluga i
jedna su od osnova za uspešnu realizaciju
planskih zađataka u proizvodnji i vršenju
usluga.
Iz ovoga proizilazi potreba da se dogradi integralni sistem kontrole kvaliteta putem aktivnosti i organizacionih formi delovanja, koje će motivisati i aktivirati sposobnosti pojedinaca, omogućiti ulaganje neograničenog doprinosa prilikom obezbedjivanja kvaliteta proizvođa i usluga, tako
da i svaki zaposleni kvalitet rada usvoji kao obavezu čime će se izbeći potreba nadgledanja i kontrole nekog sa strane.
U traganjima za novim formama organizacije delovanja kontrole kvaliteta korišćena su dosadašnja sopstvena kao i svetska iskustva. Na toj osnovi je izgradjona Jeđna fOrma koja je i praktično: proverena u jednom slučaju, a sastoji se u tone, da se prikuplja uvećani broj primedbi na kvalitet proizVvVodđa od strane krajnjeg korisnika.
Zabeleške i primedbe u vezi sa kvalitetom su obrađjene i konstatovano je da su opravdđdane. Iz toga je proistekao zađatak da se nedostaci proizvoda otklone.
Za sprovodjenje ovog zađatka formirana je radna grupa, sastavljena od ljudi koji učestvuju u procesu proizvodnje. U konkretnom slučaju to su bili:
- iz tehničkog uređa 1l radnik;
– iz kontrole kvaliteta 1 radnik;
- iz procesa proizvodnje, svi učesnici, ukupno 6 radnika;
- poslovodja iz proizvodnje, 1 rađnik.
Ukupno je radna grupa sastavljena od 9 radnika.
Program po kome su se odvijale aktivnosti ove radne grupe izradila je sama radna grupa. Programom su obuhvaćene sleđeće aktivnosti:
1. Izrada specifikacije utvrdjenih nedostataka i njihovo grupisanje.
2. Utvrdjivanje uzroka nedostataka i izrada programa za njihovo otklanjanje.
240
3. Zzvršavanje programa i utvrdjivanje rezultata akcije uz redovno istovremeno 1iZvršavanje tekućih radnih zadataka.
Za sprovodjenje ovog programa trebalo je
da se održe zajednički sastanci sa svim učesnicima iz radne grupe. Zauzet je zajednički stav da je neophodno da na sastancima prisustvuju redovno svi članovi. Isto tako, zauzet je stav da se sastanci održavaju za vreme odmora - u pauzama i u Vanradno vreme, kako bi se redovna proizvodnja odvijala neometano. S obzirom na to da je trebalo sastanke održavati van radnog vremena, učestvovanje u radu radne grupe zasnovano je na dobrovoljnosti.
Ovakav program je prihvaćen od strane svih učesnika koji su bili predvidjeni da sačinjavaju radnu grupu.
Da bi se obezbedilo uspešno održavanje sastanaka odredjivan je jedan od članova da vodi sastanak, čiji je zađatak bio da izvrši pripremu materijala za sastanak i da njime rukovodi. Aktivnosti Radne grupe odvijale su se samostalno.
Rezultati aktivnosti Radne grupe su ubrzo bili zapaženi, sastojali su se u raznim vrstama unapredjenja samog rađa kao i u poboljšanju kvaliteta proizvoda.
Od svih rezultata koji su postignuti zahvaljujući radu navedene radne grupe, najznačajniji su sledeći:
1. Broj nedostataka na proizvodima je smanjen i to ispod brojJa koji je zabeležen pre prikupljanja podataka od strane korisnika.
2. Svaki učesnik ove radne grupe bio je ponosan i posebno odgovoran prilikom izvršavanja poverenog mu zadatka.
3. Povećanje proizvodnje.
Ovi rezultati pokazuju da su ne samo OSstvareni postavljeni zađaci, već su postignuti i drugi uspesi mimo zadataka i programa rađa, kao što su:
1. Zajedničko učenje i usavršavanje soOpstvenog i zajedničkoc znanja putem razmene iskustava i znanja izmedju čianova Radne grupe.
2. Uloga kontrolora bila je takva da se on nije osećao kao kontrolor kvaliteta proizvoda, već kao izvršilac stručnog rada iz svog domena, a to su merenja, obrada rezultata i slično.
3. Timski rađ i zajednička odgovornost za ostvarivanje kvaliteta proizvođa dobrovoljnim učešćem i dogovaranjem.
Navedeni rezultati i saznanja potvrdjuju da se kvalitet proizvoda i usluga ostva-– ruje aktivnim uključivanjem svakog pojedinca u rad i aktivnosti formirane Radne grupe.
Postignute rezultate u okviru aktivnosti Radne grupe zadužene za kontrolu kvaliteta, Kolegijum kontrole kvaliteta SOUR