JUS standardizacija

Kakvo može biti njegovo osećanje kađa kroz to utvrdi da se od njega traži kvalitet u radu a ođ drugih ne,jer dobija nekvalitetnu uslugu? |

Ovi primeri ukazuju na potrebu da se kvalitet rada, odnosno proizvoda i usluga kontroliše na svim područjima i da se tim putem utiče na stvaranje uslova za shvatanje da pitanje kvaliteta budđe briga svakog radnika. To se najbolje i najefikasnije može postići putem organizacionih formi delovanja Sekcije za kontrolu kvaliteta.

Ne bi trebalo posle uvodjenja sekcija za

kontrolu kvaliteta očekivati nagli preokret u odnosu na postizanje efekata i us-– peha niti đa se uspešnost rađa SkKE ocenjuje samo na osnovu efekata. Ne treba očekivati đa će sve ići brzo i lako; dosadašnja iskustva su pokazala đa usvaja-–

. nje novih rešenja u organizacionim obli-

cima delovanja u proizvodnji predstavlja dugoročan proces.

Putem stečenih iskustava u funkcionisanju

sekcija za kontrolu kvaliteta, svestranih

rasprava, diskusija i razrada, treba da se dobije zaokružena celina i fizionomija samoupravnih formi delovanja sekcija za kontrolu kvaliteta.

„dupliranje ispitivanja podiže cene robe, prouzrokuje zastoje a stvara i druge probleme

Čipčić Čedom”, dipl. ing.

U medjunarodnoj trgovini je prisutno, uključujući i kontrolu kvaliteta, dupliranje ispitivanja prvo u zemlji izvoznici, a posle i u zemlji uvoznici. Izvozniku 1/ili proizvodjaču je potrebna potvrđa da je roba, koju šalje u inostranstvo, usaglašena sa specifikacijama i da je odgovarajućeg kvaliteta. S druge strane, uvoznik i/ili potrošač želi da zna da je roba koju kupuje neškodljiva i onog kvaliteta koji je platio. U većini slučajeva bi se zahtevi obe strane mogle zadovoljiti jednim ispitivanjem koje je praćeno nadzorom.

činjenica đa su troškovi ispitivanja vrlo visoki je samo posledica relativno viso-

* Prevod Imformacija FBCE UN

242

kog procenta zaposlenih na poslovima ispitivanja i kontrole kvaliteta (u automobilskoj industriji je jedna desetina od ukupnog broja zaposlenih isključivo angažovana na tim poslovima, a u regionu Ekonomske komisije za Evropu (ECE) laboratorije za ispitivanje zapošljavaju više ođ milion ljudi, većinom visoko plaćenog tehničkog osoblja). Ali sve dok te aktivnosti služe poboljšanju kvaliteta proizvođa, doprinose zdravstvenoj zaštiti i bezbednosti potrošača, one predstavljaju korisne komponente usluga GDP-a.

Gledano sa stanovišta medjunarodne trgovine, situacija je sasvim drugačija. Ispiti-