JUS standardizacija
počeo da se koristi kao prevozno Sredstvo, povećan je i broj saobraćajnih znakc:s na putevima, a s time i broj putokaza. Došlo, se do trenutka kada je učesnicima u saobraćaju trebalo ukazivati na odredjene pravce kao i na naselja i gradove duž tih pravaca. Ovđe je prikazano nekoliko primera prvih putokaza. Na slici 1. prikazan je putokaz
namenjen biciklistima i verovatno je jedan od najstarijih za koje se zna. Udđruženje holandskih biciklista postavilo jem još daleke 1894. godine nekoliko drvenih stubova duž puta Roterđam-Utreht, namenivši ih ljubiteljima biciklizma. Na taj način započela je aktivnost koja je postala tradicionalna: putna signalizacija. Ovo je, reklo bi se, jeđan od najstarijih putokaza namenjenih učesnicima u saobraćaju čije se poreklo, izgled i namena tačno znaju.
3.5 Razvoj putne signalizacije
Razvoj putokazne signalizacije bio Je najbrži tamo gde se automobilska industrija najbrže razvijala odnosno gde je stepen motorizacije bio najveći. Tamo se najpre pojavila potreba da se učesnicima u saobraćaju ukaže na pojedina određišta, putne pravce ili neke druge detalje koji bi mogli biti korisni.
Slika 1
Na nekoliko sledećih slika prikazani su putokazi iz Sjedinjenih američkih država, tačnije iz države Ajove, negde iz godina Prvog svetskog rata. Jasno se vidi da su kao podloga korišćene daske ili kameni stubovi i da su nazivi i poruke redjani bez nekih vidnih pravila. Ipak, ne može se poreći da su putnicima, vozaćima posebno, pružali vrlo korisne podatke o putu koji ih očekuje: "Prečica do Omahe" ili "Omaha, kraći i bolji put, mali usponi, nema OŠtrih krivina" i tako dalje.
19
- —– _– – _—– _— - O T —- La e _____________________________________L_____L_L_L_LA______L_L_L_L_L_L_____——
Standardizacija, 1982./br. 1—2